söndag 25 november 2012

Mindre väder

Tursamt nog denna månad, har det mest regnat på kvällar och nätter. Under den korta tid det är ljust, har himlen varit blå och solen närapå värmt en aning. Jag tänkte på det, att det blir liksom mindre väder vid den här tiden på året. Efter klockan tre och före klockan nio på BBC's hemsida är det antingen en bild på en måne eller bild på ett regnmoln. En sol däremellan. Ganska kallt. Skönt, tycker jag. Det är tröttsamt med allt växlande. Sommardagar är det alldeles för mycket att hålla reda på. Duggregn, skurar, ösregn, skyfall, åska. 13 grader, 30 grader, gassande, fuktigt, regn igen. Hösten tycker jag om. Visst är det fyra årstider i England också men det är helt olika längd på dem jämfört med Sverige. Våren börjar i januari, då kommer kameliablommorna och de första snödropparna, kanske till och med en krokos. I februari blir det tillräckligt varmt att sitta på en bänk i vårkappa och i mars kan man ha kjol och vårskor. April och maj är fantastiskt vackra försommarmånader. Sen kommer sommaren som är kort och inte alls har det där magiska skimret som i Sverige. Redan i augusti börjar det bli höst. Hösten är lång och mild och färgerna kommer långsamt. Riktigt kallt blir det inte förrän i december med minusgrader. Snöar gör det ett par dagar eller så, sen kommer våren. Det är inte så dumt faktiskt. Det passar mej. Jag tycker om våren och hösten, skiftandet, tecknen på det som ska bli. Sommaren och vintern är mer stillastående.

Det börjar bli riktig julstämning nu. Tiden bara rusar fram. Vaknade denna första lediga dag på 20 dagar av att det var ungefär tretton grader inomhus. The boiler hade gått sönder. Jag gick en långpromenad, åt en grillad korv på stan, drack kaffe med maken. Imorgon bitti ska de komma och fixa den. Jag ska till doktorn och till kontoret och sen ut på ett kvällsskift och så får jag jouren tillbaka, men när jag kommer hem kan jag förhoppingsvis ta ett varmt bad. Ikväll måste jag försöka göra personalscheman för ett par veckor framåt. Det blir jul alldeles för snabbt. Och så har vi en lammstek och många koppar te blir det nog också, kanske en film. Jag sitter inlindad i ett fårskinn bredvid en liten värmefläkt och maken städar köket och tänder ljus iförd halsduk från svärmor och ullkofta och utbrister då och då nöjt att vad mysigt vi har det. Det är tur att jag inte gift mej med en gnällspik.

2 kommentarer:

Monica sa...

*skratt*, ja han är väldigt positiv och ser det bästa i allt, du är ju också väldigt positiv och kapabel, några småsaker hänger ni inte upp er på eller blir så lätt irriterade, är bra egenskaper. Ni tänker väl båda att värre kan inträffa. Jag kan se honom framför mig:-), är bra han klär på sig, det glömmer jag ofta hemma om jag fryser. Hoppas nu det blir lagat imorgon ordentligt. Lite funderingar hade jag på rören från köket ut i trädgården där de var fria en bit om de kan frysa om det blir kallt. Ja du ser jag väntar mer:-). Skönt ändå att service är bra, de gör sitt bästa så det fungerar igen, men fy så kallt! Vilken tur jag köpte det fina isländska fårskinnet av snyggingen där;-)

Steel City Anna sa...

Ja fårskinnet kom ju väl tillpass till slut :)