lördag 17 november 2012

Tankar av stor eller liten vikt

Vindruvor. Mark Levengood har sagt att vindruvor ska man skölja flera gånger och sen ska man slänga dom. Jag brukar inte köpa vindruvor så ofta, just för att det sägs att de är så besprutade. Häromdagen köpte jag ekologiska vindruvor för första gången och upptäckte till min stora förvåning att skalen var supertunna. Vanliga vindruvor brukar ha tjocka skal som smakar lite beskt/surt, särskilt gröna vindruvor. Vad är det egentligen man gör med vindruvorna? De ekologiska var lite fläckiga också, men goda och höll mycket längre än vad datummärkningen ansåg. Här finns lite tips - tycker de är ungefär som Mark Levengoods.

Mörka kvällar. Antingen åker jag raka vägen hem från jobbet och kurar ihop mej under en filt så här års, eller så är jag kvar på jobbet och jobbar jag kväll jobbar jag ofta natt, så det är sällan jag är utomhus efter klockan sju. När jag för ovanlighetens skull jobbade dubbelpass utan nattpass så hämtade maken mej eftersom det var sent och regnigt, och vi åkte genom stan hem. Hela Ecclesall Rd var fullt av folk och alla restauranger öppna och nästan alla bord befolkade av gäster och vin och mat, klockan halv elva en onsdag! Vilka är dessa människor undrar jag, som trotsar regn, mörker och kyla, och har ett behov av att äta middag så sent, och vart får de pengar ifrån? Det är sånna gånger jag inser att det bor så väldigt många människor på denna lilla ö.

Amerikanska kanelbullar. Jag och min kollega har hittat ett nytt lunchställe med amerikansk/mexikansk mat (underbara burritos). Där säljer de även amerikanska kanelbullar. Det har jag aldrig ätit förrut. Helt enormt goda! Nästan godare en svenska faktiskt. Saftigare, större och med massvis av kanel. Icing ovanpå, kunde skippas kanske. Ett stort behov och begär har stillats hos mej. Får jag nån gång någon form av ledig tid ska jag prova att baka the American way.


10 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nästan såna där bullar, fast mer som en butterkaka, säljer vi i affären .., med glasyr ovanpå också.

Och vindruvor ...
När jag var fruktansvarig på Ica hemma i Malå, då upptäckte jag att på hösten, när druvorna - särskilt dom blå - var billiga och man tog in låda efter låda och kanske norpade sig en druva mellan varven, då var jag alldeles fläckig på halsen om kvällarna!

Emma sa...

Hej! Befinner du dig fortfarande i Sheffield? Trodde jag var ensam svensk så här långt ifrån London :)

Monica sa...

Ser väldigt mumsiga ut och ja, det därmed vindruvorna, tänk så ofta jag låter de vara kvar i affären numera. Ekologiska och obesprutade har jag aldrig sett här.

Steel City Anna sa...

Elisabet: Fläckig på halsen! Fy så läskigt!

Emma: Jag bor i Sheffield ännu, bor du också här?

Mamma: Har nästan aldrig sett det här heller. Var på ett stort Tesco.

Emma sa...

Va kul! Jag arbetar i sheffield men bor i chesterfield :)

Steel City Anna sa...

Emma: Chesterfield är en fin stad, var där en sväng i onsdags. Hur länge har du bott där?

Emma sa...

Det blir 3 år nu. Helt otroligt vad fort det går! Hur kommer det sig att du hamna i sheffield av alla ställen? Svenskar hamnar oftast i London :)

Steel City Anna sa...

Emma: Jag pluggade här som utbytesstudent och träffade min man och så blev det som det blev :) Hur hamnade du i Chesterfield?

Emma sa...

Va kul! Jag träffade min pojkvän som arbetade i chesterfield och nu några år senare har vi gick oss och har en liten halv svensk / halv engelsk bebis. Jobbar i Intake i sheffield :)

Steel City Anna sa...

Emma: Intake åker jag förbi ibland :) En Chesterfield-blogg behövs tycker jag!