söndag 30 december 2012

2012

Jag hittade en gammal lista här på min egen blogg från 2009. Dags att summera 2012!

1. Did you do something you’ve never done before?
Jag firade min 30-årsdag på IKEA i Nottingham, a once in a lifetime experience.

2. Did you keep any of your new years resolutions?
Jag tror inte jag gav några, men en snabb sökning på bloggen fann ett inlägg om det ultimata nyårslöftet från en Boye-dikt: vila i den tillit som skapar världen. Det kan man säga att jag har gjort. Jag är ganska trygg som person. Sen fann jag även ett inlägg om att jag skulle upphöra med att försöka så knut på mej själv. Det tycker jag också har gått bättre, även om stressen som medföljer ett beslut att någonting är omöjligt ibland är värre än att göra det omöjliga. En vanesak, kanske.
 
Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden  -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.

3. Did any of friends become parents this year? 
Ja, det var så roligt!

4. Did anyone close to you die this year?

På sätt och vis.

5. Which countries did you visit?
Sverige och Lanzarote.

6. Is there something missing year 2011 that you want year 2012?
Tid!

7. Which date from 2012 will you always remember?
22a oktober när vi sent omsider äntigen befann oss på semester och kände ljum nattluft.

8. What was your biggest success 2012?
Kämparanda intakt.

9. Biggest mistake?
Man vet aldrig hur livet ter sej eller skulle ha tett sej så misstag funderar jag inte på så mycket. Det är överhuvudtaget mycket sällan om ens någonsin jag tar något beslut oigenomtänkt så går det inte så bra så vet jag ofta varför och har tyckt att det var värt risken.

10. Have you been sick or injured yourself?
Inte värre än vanligt men hade en väldigt elak influensa i augusti som jag inte glömmer i första taget.

11. Best buy?
Semesterresorna till Sverige och Lanzarote.

12. What did you spend most on?
Möbler till nya huset.

13. Did someone make you really happy?
Ja, då och då när jag bemötts av stor snällhet då jag minst anar det.

14. Which songs will always remind you of 2012?
Euforia, så klart.

15. Were you happier or sadder this year compared to previous years?
Definitivt ett värre år i år. 2010 var ganska gräsligt och 2011 var aningen bättre och 2012 slog flera rekord i förfärlighet, både på personligt och mer allmänt plan.

16. What do you wish you’ve done more?
Lagat mer ordentlig mat. Levt hälsosammare.

17. What do you wish you’ve done less?
Låtit mej bli provocerad.

18. How did you spend christmas?
Hemma och på jobbet och jourtelefonspratande.

19. Did you fall in love this year?
Jag är fortfarande gift, låt oss säga så.

20. Is there anything that could have made your year better?
Flera pauser.

21. What made you feel well?
Kvällar i det nya huset i mitt lilla rum, med alla ljusslingor och ljusstakar tända och roliga tidningar att bläddra i.

22. Who did you miss?
Mamma.

23. The best new people you meet?
Det måste bli flera intressanta personer genom jobbet.

24. Favorite TV programme?
Årets julkalender var fin tycker jag.

25. Best book?
Där jag kommer från, av Per Wirten. En oerhört intressant skildring av förorten.

3 kommentarer:

Monica sa...

Mycket intressant och berikande att läsa!

Elisabet. sa...

Jag har lust att göra en lista, men vet inte riktigt om jag hinner ..., nöjer mig så länge med att läsa andras. Som din. Tack som delade med dig!

Steel City Anna sa...

Elisabet: det finns många listor i cyberrymden man kan låna :)

Mamma: Det är inte så dumt att fundera lite över året som gått, borde man kanske göra oftare.