onsdag 12 december 2012

Jul-lista

Jag kan aldrig motstå en bra lista. Denna hittade jag hos Trillingnöten.

Firar du jul hemma eller hos någon annan?
Jag har firat jul hos alla möjliga och omöjliga människor genom jobbet samt hos mormor när hon var som skröpligast, i mina föräldrars stuga och hemma hos mej själv, på tre olika ställen här i Sheffield hittills har det firats jul. Jag hoppas i år på en första julafton i huset.

Favoritjulgodis
Jag tycker faktiskt inte om julgodis, inte knäck och kola och marsipangrisar och sånt. Däremot gillar jag nötter och clementiner.

Favoritmat i jul
Prinskorv, utan tvekan. I år fanns det på IKEA!

Den finaste julmusiken
Svenska folkvisor eller amerikanskt 50-tal.


Sånt här.

Och sånt här.

Den godaste juldrycken
Julmust, självklart. I år har vi varsin ynka flaska från IKEA i Arrecife. IKEA i Nottingham hade ingen, upprörande.

Jenny Nyström-jul eller amerikansk jul
Engelsk jul är inte så dum. Enklare mat, fokus på gemenskap och fest, mindre husmorspyssel som jag mest får ångest av numera.

Berätta om dina traditioner på julafton
Några traditioner är svårt att ha i mitt kringflackande liv. Vi är noga med paket och fin mat. Sen ska det vara så lugnt som möjligt och mycket levande ljus. Jag går gärna en promenad om jag kan.

Annandagen
Då blir det en titt på rean.

Bannlyst pynt?
Stort tjockt glitter.

Favoritpynt
Tomtar i trä, ljusslingor, smällkarameller.

Levande gran eller fusk
Helst fusk för min del.


Julkort på mail eller med posten
Mejlade julkort räknas banne mej inte. Jag lever i julkortens förlovade land. Det ska vara riktiga, fina, traditionella kort. Här kan man hitta specialkort till sin systers nya mans kusin.

Vilka färger har ditt pynt?
Traditionellt rött. Julgranar i lila är rätt vänligt här. Eller vitt eller rosa. Kanske i framtiden, vem vet.

Glitter?
Nej, ogillar glitter skarpt. I granen har jag sånt där strimlat tunt glitter.

Julfrukost
Lussebullar och pepparkakor.

Favoritfrukter i juletid
Citrusfrukter.

Risgrynsgröt eller ris a la malta
Är inte särdeles förtjust i risgrynsgröt i någon form.

Kalle Anka och hans vänner
Det har jag inte sett på länge. Det var aldrig någon stor tradition för mej ens i Sverige. När jag var riktigt liten blev jag rädd, när jag var lite större tänkte jag på vem som skulle plocka upp all röran när Pluto trasslar in sej i granen. Fast Ferdinand har jag alltid tyckt mycket om.



Karl-Bertil Jonsson
Nej, julen är väl en kapitalistisk och högborgerlig högtid. Madicken på Junibacken ska det vara. Pigor, hemmafruar med migrän, präktiga barn och misär lite på distans.

Kan du vissla Johanna?
Nej, ingen tradition alls.

Köper du klappar åt många?
Närmaste vänner, kollegor och familj. Det blir en del, när man tänker efter.

Vill du slå in klapparna själv?
Ja, det är ju bland det roligaste!

Vad önskar du dig i år?
Lugn och ro.

Mellandagsrea?
Jajamän.

Nyårsplaner?
Lyxig mat, champagne, tid för reflektion förhoppningsvis.


När åker julen ut?
Mitten på januari nån gång. Lite pö om pö.

3 kommentarer:

Monica sa...

Rolig och mycket intressant läsning, kul med listor, puss hjärtat:-)

Trillingnöten sa...

Vad kul att läsa din lista! Jag trodde nog du skulle vara först att hoppa vi :) Och tack för påminnelsen! Vi dricker också champagne på nyår. Vilken sort brukar ni dricka? Vi är ju inte så bevandrade i de alkoholhaltiga dryckernas värld...de senaste två åren har vi druckit Veuve Clicqout. Riktigt gott i alla fall!

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: Vi brukar ta den sort som är på rea, så länge den är torr :)