torsdag 17 januari 2013

The big freeze

Nu ska det minsann snöa flera dagar i sträck. The big freeze är här. Tio centimeters snö ska det bli. Nu är det väl en fem sådär. Jag har drattat på ändan en gång och nästan drattat på ändan minst 20. Under snön, som är riktigt knarrig kramsnö, gömmer sej is.

Imorse försov jag mej men hann helt mirakulöst till ett viktigt möte, som dock sköts fram. Jobbade på till lunchtid, åkte till sjukhuset för de vanliga dåliga nyheterna och råd om ett regelbundet och lugnt liv, jag hann bara in till stan för en sen lunch när någon ringde in sej sjuk och min helg blev, ja jag ska inte säga förstörd för det är roliga jobbpass men vilsamt och regelbundet blev det knappast.

Rusar in och tar ut recept på apoteket ifall det verkligen skulle bli en istid och i mörker och snö tar jag mej uppför en av Sheffields brantaste kullar för nästa pass, det är då jag ramlar och slår mej som tur är inte, bara skrapar mej lite grand. Jag vågar inte låta maken hämta mej för även om de stora vägarna är isfria är vår lilla gata full av snö så jag går nerför en iskana till backe sent på kvällen, lyckas hitta en buss ner till spårvagnen, åker spårvagn in till stan och springer som en dåre när jag ser bussen ända hem, hinner med den för en snäll chaufför väntar och sen kanar jag sitta biten hem. Maken gör te, jag tar ett fotbad och provar Thai-soppa men blir högst besviken, den är inte ett dugg lik Keldas Thai-soppa som jag åt jämt som student med potatisbitar i. Maken frågar om jag vill ha bröd med Hooshallost från den blåa lådan istället och det vill jag.

Ute snöar det forfarande. Imorgon blir det kaos, det känner jag i urcellerna. Regelbundet planerat kaos, det kanske vore något att föreslå doktorn nästa gång.

5 kommentarer:

Monica sa...

Ja jag säger då det, men hoppas innerligt Hoooshallsosten smakade bra:-).

Monica sa...

Och var försiktig på alla sätt! Hoppas det är er vinter som snart följs av våren, men ser det är mycket kallare än i förra januari.

Karin sa...

Dina inlägg gör mig rätt orolig. Fast en måste jobba måste en också tänka på sin hälsa!!

Steel City Anna sa...

Mamma: nu är här ordentligt med snö, tio centimeter minst!

Karin: Ja, det är kruxet att lägga ihop dessa två :)

Monica sa...

Tur ni har varma kläder och vinterskor. Blev lite lugnad igår när jag såg att det fanns stora gula lastbilar i Sheffield beredda med grittings:-)