söndag 2 juni 2013

En spännande kväll

En trevlig kväll i lugnets tecken. Läste först min nyinköpta bok om engelska gravstenar, i lycklig förundran att det finns fler med intresse för sådant, i en ljum trädgård med koltrastar som flyger fram och tillbaka till sitt bo. Maken lagar tomatsoppa. Jag frågar om han kan åka till SPAR och köpa glass och då gör han det. Under tiden stryker jag massvis av kläder metodiskt och långsamt och så tittar jag på Özz på SvtPlay. Förutom att de första minuterna är vansinnigt roliga med hela kungens älgjaktstal som jag aldrig hört förut - jag har jobb varje dag, jag ska till eh Kina, bara så ni vet det - så blir jag sedan lite besviken, men sista 45 minuterna är fantastiska! Jag skrattar och skrattar och lär mej en del och tänker till en del. Humor är det bästa vapnet. Jag förstår vad han gör i början - han skapar ju dålig stämning. Håll ut, titta färdigt. Stämningen blir bra igen. Jag hoppas många tittar.

http://www.svtplay.se/klipp/1261766/nu-ar-jag-kung-over-sverige?dela=1&tab=episodes&sida=1


5 kommentarer:

Monica sa...

Låter som en underbar kväll med en underbar make:-). Özz läste jag om igår, det stod han var något helt fantastiskt skicklig och att Robban är helt platt med platta tröttsamma skämt i jämförelse, ja nu måste jag titta:-)

Anonym sa...

Jag valde bort det där programmet, men nu känns det som om jag måste se det i alla fall. Såg att han var en av sommarpratarna i år.

Monet sa...

Jag håller med dig om Özz. En del var l i t e nära gränsen men totalt sett var det superbra! Vilken föreställning och så häftigt med någon som ser hur det ser ut och kan gestalta det med hjälp av både humor och nycket stort allvar! Helt underbart och det har stannat kvar i mig!

Steel City Anna sa...

Mamma: det var väldigt bra! Det om kungen verkligen på pricken och episoden om när han snattade och en art tant säger " först Palme och nu det här" är vansinnigt kul och sorgligt försåts i botten som all god komik.

Skullalundanna: gör det! Förbi tuttskämten bara, sen svänger det.

Monet: han glänste verkligen stundom. Tror vi har en ny Gardell.

Monica sa...

Tittat och han är verkligen skicklig, intelligent och med mycket humor som bottnar i sorg som du säger, en föreställning med många djup och mycket att tänka på. Väldigt bra och vansinnigt roligt ofta. Gardell är ju väldigt skicklig i samma bransch, nästan glömt av det lite sedan han sysslat med så mycket annat där han inte är lika skicklig alls. Han är bäst som komiker tycker jag.