onsdag 10 juli 2013

Favoritblommor

De enda blåklockorna jag sett hittills - men riktigt som svenska blåklockor ser de inte ut tycker jag. I ett enda virrvarr låg de intrasslade på marken också. De rosa är min andra favoritblomma på sommaren men kommer aldrig ihåg vad de heter. Det är rätt vackert i juli ändå, annars en månad jag aldrig brukar gilla särskilt. Dumt att jag ännu ett år inte tänkt på att boka semester. Juli är ju så mycket trevligare om man ligger på en filt i gräset än svettas på kontoret.



7 kommentarer:

Anonym sa...

Fingerborgsblomma är det otroligt vackra/Babsan i Uppsala

Monica sa...

Blåklockor är ljuvligt vackra, det kunde vara i vår stugträdgård detta, vi är lite lika England och Uppland:-). Fingerborgsblommor eller digitalis är väldigt vackra med. Ja vi tänkte på er hela tiden där i stugträdgården, nästa år får vi hoppas det finns tid, det har varit marathonlopp hela året för er men nästa år kanske bara ett sånt där tiomilalopp:-)

Anna-Lena sa...

Fingerborgsblomma - foxgloves. De är makens absoluta favoritblommor.

Anonym sa...

Stora blåklockor, som växer i Sverige, har jag inte heller sett här. Blåklockorna på din bild heter Harebells och de under ser ut att vara Foxgloves.

Lillan i Cornwall

Steel City Anna sa...

Babsan: Hej och välkommen tror jag? De är så fina, älskar mönstret inuti.

Mamma: när jag ser blåklockor tänker jag alltid på morfars trädgård. Det fanns ett särskilt ställe där de växte i stora klungor.

Anna-Lena: Det är en underskattad blomma tycker jag. Här i England kan man se dikesrenar fyllda av dem men oftast inte i planteringar.

Lillan: De var så ihoptrasslade, så har jag aldrig sett blåklockor. Är det en helt annan sort då?

Monica sa...

Det är liten blåklocka, snart kommer ett bestånd på min blogg:-), både den, stor blåklocka och vit "blå"klocka växte i stugträdgården nu.
Vet vad du menar, de växte ett stort område med blåklockor i morfars trädgård, blir förvånad att du kommer ihåg allt. Och mormor tog bara några stycken för att de var så vackra där de stod men tillsammans med prästkragar och gulmåra och fina strån blev det en sommarbukett. Gulmåra plockade jag nu i trädgården och tänkte på mamma, hon tyckte mycket om den och doften. Både ängsklocka som är något åt lilahållet och blåklocka är Dalarnas landskapsblomma, de kan inte komma överens;-), du har ängsklockan som silversmycke här hemma från en av skidresorna.

Steel City Anna sa...

Mamma: jag kommer nog mest ihåg dem för att mormor sa att dom och pionerna får man INTE plocka :)