lördag 13 juli 2013

Sommar

Vill tipsa om Louise Linders sommarprat som var intressant nog att få mej att stanna inomhus denna förmiddag trots gassande sol - jag ville inte ta paus och avbryta. Jag gillar särskilt att hon smyger fram med sin predikan. Att det finns så mycket i vardagen som är rena miraklet. Ibland när jag har en jobbig dag och stressen är riktigt extrem så brukar jag nynna oh happy day, ja ganska ironiskt. Och folk omkring mej som kanske möter pressen med att svära och börja röka igen eller gå till puben efteråt, de brukar nästan alltid humma med. Den man minst anar kan hela texten. Ironiskt eller ej, det brukar sluta med att vi alla skrattar. Det är ett andrum. Det bor nog en liten smygpräst i mej också. Sorgligt att höra så mycket motstånd Louise mött inom sin egen kyrka. Det behövs fler som hon.

12 kommentarer:

annannan sa...

Lika bra som Filips?

annannan sa...

Och jag svarar "ja" på min egen fråga.

Monica sa...

The Manhattan Transfer, åh vad jag tyckte om dem:-), de kom till Sverige, Stockholm, som första land utanför USA, storebror introducerade mig i deras musik, han sjöng den ofta:-), tänk att de fallit i glömska för mig, de är aktiva idag ser jag, senast 2008 var de här i konserthuset, nu ska jag kolla upp någon senare skiva.

Och så har jag två nu jag ska lyssna på, Annika och Louise, tack för tipsen!

Steel City Anna sa...

Annannan: Filips har jag ännu inte lyssnat på, han är ingen stor favorit hos mej men om han han hade nåt vettigt att säga ska jag ge honom en chans :)

Steel City Anna sa...

Mamma: ja det är väl bra att jag filtrerar lite åt dej så slipper du slösa tid, dagens kan du hoppa över till exempel :) ja visst är de bra, länge sen jag lyssnade på dem, lite bortglömda är de.

Turtlan sa...

Filip var bra! En av de bästa i sommar. Fina ord om sin syster bland annat.
Jag är inte så förtjust i Filip o Fredrik tv men egentligen så är det Fredrik som är den som gör programmen lite väl gapiga. Filip är betydligt bättre!

Så ge det en chans.

Steel City Anna sa...

Turtlan: nu har jag lyssnat på Filip. Budskapet var bra men jag blev lite trött på det högtidliga tilltalandet, tycker nog han tagit sej lite vatten över huvudet där. Det är nog bara Gardell som jag tycker kan komma undan med sånt, och inte ens han heller alla gånger. Men stundtals riktigt roligt.

annannan sa...

Haha, jag tyckte tvartom, Linder bra men en aning hogtravande, Filip (som jag aldrig ser pa teve) med lagom sjalvdistans!

Monica sa...

Har lyssnat på Louise, var väldigt bra och hon Kristian är de som lämnat spår och ord jag minns. Idag blir det Annika.

Monica sa...

Förresten Louise´ sons uppsats skulle jag väldigt gärna vilja läsa!

Anonym sa...

Jag har varit dålig på att lyssna på sommarpratarna i år men jag ska ta igen det. Dina kommentarer hjälper mig att prioritera vilka jag ska börja med. tack!

Steel City Anna sa...

skullalundanna: Vad bra! Jag gillar tips, för det är omöjligt att hinna lyssna på alla.

Mamma: Annika var också väldigt bra!

annannan: De var båda ganska högtravande men prästen bottnade i det lite trovärdigare än Filip, tyckte jag.