onsdag 24 juli 2013

Tips

I helgen som gick hade jag tid att lyssna på en hel hög med sommarpratare. Det var två jag tyckte var riktigt bra, som jag inte tipsat om förrut:

Leo Razzak har många skrivit om, och det var ett väldigt bra program. Ord som forsade snabbare än Jonas Gardells, med ännu längre prat-tid. Jag fick stor hemlängtan, inte till Stockholm, utan till den svenska förorten, och jag är så glad att fler röster börjar höras med nyanserade berättelser. Jag fick återigen lust att läsa Där jag kommer från av Per Wirten, som jag skrivit om förrut. Den ger ett historiskt perspektiv till Leos sommarprat.

Anna Blomberg var oerhört rolig på ett alldeles genuint, okrystat sätt, för att hon tycker att hon är rolig själv helt enkelt och bara kör på. Väldigt uppfriskande. Kände igen mej otroligt i Barbie-lekarna och hon fångar svårigheterna med att vara feminist: "Tänk om de andra kvinnorna i kvinnohuset skulle se att jag hade stringtrosor?"

4 kommentarer:

Jani sa...

Sommarpratarna brukar jag och frugan också lyssna på, det är så spännande att höra andras livs historier.
Ha det gott

Steel City Anna sa...

Och så känns det så väldigt mycket Sverige :)

Monica sa...

Leo Razzak var fantastiskt bra, ska göra en tio i topplista sedan:-), har lyssnat en del på landet och jag blir både förvånad och lite besviken på en del att de har så lite att säga, liksom tomt bara. Men det är det intressanta, man vet inte var guldkornen finns.

Steel City Anna sa...

Ja, jag blev positivt överraskad, han hade en sån glöd som smittade av sej.