söndag 18 augusti 2013

Årets sommarpratare

I år har jag faktiskt lyssnat på varenda sommarpratare. Det har varit lättare att lyssna i år i och med att jag har min iPad och har kunnat ladda ner programmen att lyssna på lite varstans. Det har varit sommarprat sena nätter, i gräset i solen, under promenader och i regnet under ett träd. Jag har fina sommarminnen förknippade med varje prat vilket är roligt bara det. Men jag tänkte fokusera lite på själva pratet också och göra en tio i topp lista. Kommentera gärna vad ni tyckte.

Delad första plats:
Kristian Gidlund och Sami Said.
Sommarprat som berikar livet. Varje mening de sa är något att begrunda. Kan lyssnas på många gånger.

Tvåa:
Malik Bendjelloul
Vackert, finurligt och tänkvärt.

Trea:
Louise Linder
Oerhört genomarbetat sommarprat som man blir lugn och tacksam av.

Fyra:
Sarita Skagnes
En makalös historia om det största sveket och den största kärleken. En energi att smittas av. Alla kan göra något!

Femma:
Leo Razzak
Ärligt, snabbt och kontrastrikt. En berättelse som berör.

Sexa:
Anna Blomberg
Lättsamt och underhållande men med djupa poänger mellan raderna.

Sjua:
Annika Andersson
Rakt och genomsnällt. Om hur det är att vara människa i största allmänhet. Inte kändis eller entrepenör.

Åtta:
Annika Hagström
Väldigt proffsigt. Ändå varmt och personligt. Det snyggaste sommarpratet tyckte jag.

Nia:
Özz Nujen
Säger det som få vågar säga. Borde bli vår nya statsminister, eller varför inte kung?

Tia:
Daniel Sachs
Tänkvärt och intressant om familjens historia.

Andra som var mycket trevliga att lyssna på men som kanske inte lämnade något större avtryck som man går och funderar på efteråt (vilket är helt i sin ordning, det ska vara en blandning tycker jag):

Liv Strömquist, Henrik Lundqvist, Karin Adelsköld, Jonas Gardell, Tareq Taylor, Peter Schele, Joey Tempest och Johanna Fränden.

Genomgående tycker jag att de stora författarnamnen varit en besvikelse - Niemi, Kallifatides, Danius. Komikerna däremot har alla levererat. Och säsongen generellt har varit riktigt bra! Ett programformat som håller.

4 kommentarer:

Monica sa...

Instämmer i allt! Jag tänkte skriva en 20-itopplista men det är lite för många egentligen och du har med alla, de första 10 och några fler med omnämnande:-). De två första Kristian och Sami som säger något meningsfullt i varje mening är unikt, fast man får lyssna med alla sinnen, vet inte ens om man någonsin träffar två sådana personer under en hel livstid. Tror inte det.
Sedan vill jag bara lägga till Kerstin Meyer, jag tyckte hon var så oerhört trevlig förutom proffsig i sin karriär, var oväntat, kanske för jag inbillat mig att hon var någon slags diva, hon var så väldigt sympatisk tycker jag. Roligt att du skrivit detta.

Steel City Anna sa...

Mamma: Ja, hon var bra också, det var alla de äldre men jag kommer inte ihåg någonting alls om vad de sa nu i efterhand :) får lyssna igen.

Elisabet. sa...

Intressant lista! Jag lyssnade till långt ifrån alla, men håller med om många i din samling.
Kerstin Meyer tyckte jag också var bra och norrmanen Petter Stordalen - mest för att han sprudlar av energi -, annars är jag måttligt förtjust i "hur-jag-blev-miljonär-varianten".

Steel City Anna sa...

Elisabet: jag tycker det var en ovanligt bra omgång denna gång. Och en bra blandning.