lördag 24 augusti 2013

Ungefär som att man skulle gå i skogen och undra varför det inte växt upp ett träd just här

Ja, så säger en lyssnare som ringer in till Språket i P1 appropå varför inte alla ord som kan bli passande ord i svenskan, som lörr till exempel, inte blir det. 

Det är en synnerligen filosofisk och sympatisk man som ställer frågan, ett sommarprat med honom, det vore något.

Annars är det tyst, så väldigt tyst. Det är en ro som jag inte vågar tro på ännu. Inte hunnit vänja mej. Det har varit en turbulent tid på sistone och inte särskilt rolig, men jag har också funnit nya vänner och även haft tid att umgås med de jag redan har. Igår kväll var vi på en kinesisk restaurang där de serverade alltfrån kycklingfötter till grodlår och till och med notan var skriven på kinesiska. Det var trevligt. Min mormor sa en gång när hon var så sjuk att vi trodde att hon skulle dö, fast det gjorde hon inte den gången, att ja dej Anna, behöver jag inte säga så mycket till, för vi har pratat så mycket redan och du känner ju mormor så väl. Men, la hon till, du ska vara rädd om dina vänner. Du har väl några vänner? Och jag sa att jodå, det hade jag, och mormor sa dåså. Jag tänker på det nu, hur mormor hade det med vänner. Mormor som liksom var född i fel tidsålder och nog skulle ha blivit politiker eller journalist. Jag borde ha frågat det. Jag borde ha frågat mer om hur det var.

Men jag var yngre då och tänkte på ett annat sätt. Nu ska jag laga engelsk husmanskost till lunch, korv med kål, purjolök och rotmos. Och riktigt ta mej tid att tänka på alla fina människor jag har omkring mej.

2 kommentarer:

Monica sa...

Njut käraste av en ledig helg, underbart att hinna få lite lugn och ro. Ja mormor hade det nog lite tråkigt på den lilla orten, tur hon hade oss:-)

Steel City Anna sa...

Mamma: ja det hade hon nog, tur att jag var ett så roligt barn också med lite fart i :)