torsdag 10 oktober 2013

En kväll när jag träffade en ko

Inte bara en ko, utan flera. Men det var den här första bruna majestätiska kon jag först fick syn på. Stanna bilen! säger jag till maken. Jag vill hälsa på kon. Vi står där och tittar på varandra. Jag tänker en enda tanke, att jag skäms för att jag äter kött. Som för att förstärka denna känsla ytterligare höjer sej ett annat kohuvud, långsamt som ett teleskop, ovanför stenmuren, bara så att ögonen syns, och glor på mej, riktigt ordentligt. Usla människa, säger den, fast lite slött, utan någon riktig aggressivitet, som om den tänkte att hon förstår väl inte bättre.





4 kommentarer:

Monica sa...

Vi kan ju dricka mjölken, det är väldigt god mjölk i England med mycket omega3 och extra av de andra fettsyrorna, särskilt hos dig, beroende på att de går i den friska gröna miljön utomhus hela året. Får sol, ljus, grönt bete och mår bra. Stor skillnad mot här i Sverige visar forskningen, ja jag är koforskare också;-).
Söta är de och ser så snälla ut.

eastcoastmom sa...

Kossor är så fina. Nu får jag dåligt samvete också...

Elisabet. sa...

Åååå, jag tycker verkligen om kossor!! Förlåt fru Ko att jag alldeles nyss åt salami.

Steel City Anna sa...

Mamma: ja mjölk kan man väl dricka utan för mycket på sitt samvete.

Eastcoastmum: eller hur! Teleskopkon har en genomträngande blick :)

Elisabet: de är väldigt fina djur. Jag hade ändå tänkt äta köttbullar ikväll. Är inte så sugen nu.