lördag 21 december 2013

Tankar om mat

Den mathysteri som råder såhär dagarna före jul saknar ju all rim och reson. Det är bara mat, mat mat. Två kundvagnar var, fyllda med berg av varor. Förmodligen kastas det mesta bort.

Sen jag hoppade av den värsta karusellen i augusti har jag haft tid att laga mera mat hemma men konstigt nog handlar jag mindre, och slänger ingenting. Det är motsägelsefullt, men jag tror jag vet vad det beror på. När man är stressad, och egentligen inte har tid att laga någonting alls, så går man in i någon slags fantasivärld när man handlar. Mat är dyr men egentligen otroligt billig om man jämför med hur dyr den var för en femtio år sen, och jobbar man så mycket att man blir sådär stressad så har man råd att handla mat i stora berg, utan att tänka så mycket på om den slösas bort. Man kan stå där i affären och handla ekologiska glada griskotletter och omsorgsfullt utvalda morötter och ingredienser till hembakat bröd och franska såser gjorda från grunden och odla den där husmorsdrömmen som är så populär men ack, färsk grädde har så kort förbrukningsdatum och surdegsbröd tar ju så lång tid, tid som inte finns. Så kastas mat. Och så handlas det ändå mera. Middag på McDonalds.

Med all tid i världen sitter gamla hemma och på hem, och har kunskap om hur man tar tillvara på rester, kokar buljong, drygar ut och lagar, och äter svampig mikromat som smakar salt. Konstigt är det.


Om jag fick göra vad jag ville, så skulle jag vilja starta en liten restaurang, den skulle heta Kött, sås och potatis, och det skulle vara billiga priser och enkel rejäl gammaldags mat, och om man var för skröplig för att själv ta sej dit så skulle det finnas en liten busservice eller promenadservice så man kom dit tryggt och säkert. Det skulle alltid finnas efterrätt och trevligt sorl och fina trämöbler och virkade dukar. Det skulle vara öppet tisdag till söndag, på måndagar skulle jag vara ledig, och på söndagar skulle det serveras en fantastisk Sunday Dinner. I högtalarna skulle det nästan alltid, på låg volym, spelas Johnny Cash.





9 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Jag tror också att det slängs enormt mycket. Den här hösten har vi storhandlat mindre och istället handlat på vägen hem från jobbet i en mindre butik. Det borde vara dyrt och dumt, men jag är inte säker... Priserna är kanske lite högre, men jag tänker två gånger innan jag handlar, eftersom jag ska bära en bra bit. Jag tror att jag har handlat mindre överflöd och slängt mindre. Så kanske blev det inte dyrare ändå! Just nu försöker vi tömma kylen eftersom vi reser till Filippinerna imorgon.

Familjeniguildford sa...

God Jul på dig! Och jag hoppas du öppnar den där restaurangen. Jag skulle gå till den för maten och Johnny. Skulle det då vara i England?

Monica sa...

Vem vet vad som kan ske, en sådan restaurant skulle bli succe'! Så roligt det skulle vara!

Trillingnöten sa...

Kött sås och potatis lät perfekt! JAg skulle komma :)

Steel City Anna sa...

Freedomtravel: jag tror att bara detta att tänka till innan man lägger fler varor i korgen i sej är en lösning på hela problemet. Jag tror inte de flesta gör det, folk har liksom nåt paniskt i blicken när de handlar och så bara lassa in i bilen. Det är inte ovanligt att någon i kön antingen framför eller bakom mej handlar för £800. Då är det förstås mycket vin och sprit med i detta. Men jag tycker det är galet, det tycker jag.

Melanie Rydolf: god jul! I England skulle den heta Meat, potatoes and two veg. Jag skulle kanske börja här och sen sakta men säkert gå närmre Sverige genom Danmark, Irland, kanske Tyskland, mer söderut tror jag inte den här matkulturen uppskattas. Kul med iallafall tre gäster redan :)

Steel City Anna sa...

Mamma: ja man vet aldrig :)

Trillingnöten: ja jag tror det finns en längtan efter helt vanlig hemlagad mat, sån som man skulle lagat själv om man hade kunnat/orkat/haft tid.

Familjeniguildford sa...

Fast i England måste du nog ja Jelly med på menyn.... Den skulle jag inte beställa. Men dina Engelska gäster skulle! ... eller custard. Bara! :)

Saltistjejen sa...

Mmmm, det låter som en restaurang jag skulle gilla och gärna besöka. Igen och igen. :-)
Kram!!

Steel City Anna sa...

Melanie: absolut, jelly and ice cream, apple pie and custard, trifle och bread and butter pudding!

Saltistjejen: får se om jag kan nå ända till new york :)