måndag 17 februari 2014

Feminist javisst!

En synnerligen spännande enkät hittade jag här. En enkät om ett så viktigt ämne kan man j omöjligen hoppa över.

Det här är feminism för mig:
Jämlikhet! Frihet! Systerskap!

Det här är feminism inte för mig:
Att göra ett väldigt underligt program i tre delar i Svt. Till exempel.

Jag började kalla mig feminist när jag var:
Det var väl i högstadiet skulle jag tro. Då började jag kalla mej allt möjligt. Men feminist var jag nog från början, det är nog i och för sej alla människor.

Det här tänkte jag om feminismen innan jag insåg att jag själv var en del av den:
Jag har aldrig inte sett mej som en del av den.

De vanligaste motargumenten jag stöter på:
Inga motargument, men fördomar. Det är ju bara att se sej omkring och sätta på nyheterna.

Det svåraste med att vara feminism tycker jag är:
Att något så självklart, allas lika värde, är så svårt.

Här är en lista på mina fem främsta feministiska förebilder:
Mamma, såklart.
Gudrun Schyman.
Ellen DeGeneres.

Bianca Kronlöf
Maria Sveland

Den viktigaste feministiska frågan för mig:
Att "kvinnoyrken" inom vården och omsorgen ska få sin rättmätiga uppskattning och lön. NU!

Så syns feminismen i min vardag:
Jag krigar på i min ensamhet mest. Stöttar medsystrar där jag kan. Kämpar för att få vara mej själv, just som jag är. Det går relativt bra.

Här är tre skitbra boktips som på ett eller annat sätt handlar om feminism:
Ruts bok i Bibeln.
Oranges are not the only fruit, Jeanette Winterson
Happy happy, Gudrun Schyman m fl
A room of one's own, Virginia Woolf
Ronja Rövardotter, Astrid Lindgren



6 kommentarer:

Monica sa...

Fantastiskt! Och vilken lista där jag hamnade etta, jag tackar, och Bibelns Rut m flera hade kommit långt, så synd att det stannat där ungefär flera tusen år senare.
Intressanta svar att begrunda som alltid hos dig.

Monica sa...

Och vilken vacker sång med vackra bilder!

annannan sa...

Väldigt intressant att läsa och intressanta val, särskilt av böcker. Jag tänkte själv både på Ronja Rövardotter och indirekt på Rut (via Anita Goldmans bok om kvinnorna i Gamla Testamentet) när jag tänkte böcker.

Men inte Oranges, fast det ju är en alldeles fantastisk bok. Har du läst Wintersons självbiografi som kom härom året - Why be happy when you can be normal? Lika bra som Oranges, och väldigt spännande att återknyta till det som berättades där.

Steel City Anna sa...

Mamma: ja men du är ju väldigt feministisk bara helt naturligt :)

Annannan: självbiografin blir jag nyfiken på! Ronja är så bra. Håll dej på en armlängds avstånd, Birk, tills jag vet vart jag har dej :)

Monica sa...

Anna, ja det är så sant, tänker inte ens på det, jag hade ju en väldigt jämlik barndom med en pappa och en mamma som delade allt. Pappa var helt naturlig och öppen med sitt hemarbete och "borta"arbete, skilde inte på manligt eller kvinnligt på något sätt, och folk hade respekt för honom för han var tydlig och rak och manlig, det var så i hans barndomshem också, alla hjälptes åt och han månade särskilt om sin mamma när hon hade för mycket arbete. Det blev helt naturligt, har aldrig förefallit mig att jag inte skulle kunna något för att jag är kvinna, nej tvärtom:-), men sen ser vårt "moderna" samhälle ut som det gör, mycket att ta tag i. Tänkt på att under hela yrkeslivet så har jag aldrig blivit utsatt för någon "närhet" jag inte vill ha, karlarna har haft respekt, fast jag såg ut som en tonåring i början, väldigt söt dessutom;-), och många många berättar om kränkningar på olika sätt, kanske för jag kan knäcka dem totalt verbalt om jag vill;-), de är rädda att framstå som korkade:-).
Sen är jag ju snäll och mycket vänlig men bra på att sätta gränser precis som du är. Och leksaker och lekar var inte uppdelade, precis som du hade av allt, mest tyckte du om din röda traktor med släp som du använde till jordbruk men även att åka till BB och föda barn:-) och sedan iväg på semester med den. Din kusin åkte med på flaket men hon satt liksom bara "med", så redan där kunde man se skillnader om man var lagd åt forskningshållet;-)

Steel City Anna sa...

Mamma: traktorn passade bra till BB, mycket plats att packa i :)