måndag 14 april 2014

Tanken som räknas

Jo, men imorgon, då ska jag dammsuga, lovar maken. Så ställer han fram dammsugaren, så att den liksom är redo. Ser du nu, säger han, att jag tänker dammsuga. Imorgon.


Och jag tänker att om man nu har släpat fram dammsugaren, varför inte också ägna en kvart åt att använda den och sen ställa tillbaka den igen? Jag tänker att så fort det skulle gå om jag bara gjorde det själv, när jag ändå har dammat hela huset och skurat badrummet. Men så tänker jag på Gudruns tal om vård av frisk man i hemmet, som jag har lovat mej själv att aldrig ägna mej åt, och jag går in i ett annat rum och försöker förtränga dammsugaren och andas djupt och tänker på positiva saker med det äktenskapliga livet, som att jag aldrig behöver gå ned i källaren eller döda spindlar, till exempel.

2 kommentarer:

Monica sa...

*skratt* och han är väldigt duktig med tvätten, så noggrann med den på alla sätt.

Steel City Anna sa...

Mamma: det är han :)