tisdag 15 april 2014

Varför/varför inte skulle du flytta tilbaka till Sverige

Det är Trillingnöten som har önskat. En bra rubrik! Tål att tänkas på.

Sådant som talar för en flytt:

Mina svenska vänner
Bo nära mamma och pappa
Pistagebullar
Fika på riktigt
Havet, sjöar, bada!
Jag skulle förmodligen tjäna mer
Om man vill bli förälder är Sverige överlägset

Sådant som talar mot en flytt:

Fästingar
Tvåsiffriga minusgrader
Hus/lägenhetspriser såvida man inte vill bo ensam i skogen
Jobbmöjligheter för min man
Jobbmöjligheter för mej, jag skulle tvingas vara lärare i Björklunds skola
Jag är för lat för att baka surdeg och stoppa korv (anpassningssvårigheter om vi skulle flytta till Stockholm)
Småpratsbrist
Tråkigt slamsigt bacon
Mina engelska vänner
Peak District
NHS är fantastiskt

Men det är en fråga som kommer upp titt som tätt. Man vet aldrig. Hur är det med er andra utlandssvenskar? Vad talar för och emot?

14 kommentarer:

Ulrika sa...

Har ni inga fästingar där nere??

*överväger utlandsflytt*

eastcoastmom sa...

Det finns ju ingen anledning att flytta om allt känns bra. Sverige finns kvar!

Jani sa...

Jadu
Flytta till Sverige.
Jag har ett bra jobb där
Nära vänner
Nära broder
Familjen
Få bada I sjöar och så är det nära till havet.
Dom svenska fjällen med Fiske möjligheter och vandra I riktig vildmark.

Vara kvar I England.
Det fantastiska djurlivet vilket är grymt bra.
Fantastisk Natur.
Haha det vart en kort lista så Sverige vinner :)

Trillingnöten sa...

Hahahaha! Jag gillade det där med surdeg och korvstoppning på minussidan. Skulle väl vara för den sakens skull som jag också blir kvar i USA :)

Det och för att vi redan testat att bo i Sverige tillsammans och det gick ju så där med ex jobb till maken. Här i USA kan man i princip prata noll engelska och ändå lyckas få ett jobb, medan man i SVerige nästan måste prata perfekt svenska för att jobba med de enklaste jobb...

Monica sa...

Jag funderar ju varje dag på att bli utlandssvensk:-), fast då ska ju ni bo kvar förstås:-) eller så byter vi boende ett tag:-)

Elisabet. sa...

Å, det var intressant att ta del av!

Steel City Anna sa...

Ulrika: väldigt lite insekter överhuvudtaget, iallafall elaka sorter som fästingar och mygg. I Sverige känns det som man får myggor och fästingar efter sej bara man går över en gräsmatta. Jag tycker att det är bland det äckligaste som finns, så trots att dessa är små kryp är det ett stort minus, inte ens fika och pistagebullar överväger :)

Eastcoastmum: det är sant!

Steel City Anna sa...

Jani: saknar verkligen sjöar och havet som det är i Sverige, utan fish and chips, åsnor och tivoli även om det också har sin charm.

Trillingnöten: tycker att stockholmshipsters är bland det jobbigaste som finns, även såhär på avstånd :) visst är det konstigt med jobben, att det är så stor skillnad. Men det känns som om det skulle bli svårt att passa in och som sagt få ett jobb för min man. Även om jag skulle tjäna mer så skulle den skillnaden snabbt ätas upp av höga skatter, dyra boendekostnader och dyrare sjukvård.

Steel City Anna sa...

Mamma: ja det vore en ide kanske :)

Elisabet: det är kul att fundera lite ibland. Små saker betyder mycket när de läggs samman, och stora saker som jobb och så vidare är också viktigt men inte alltid viktigast.

annannan sa...

Hur intressant som helst, måste rådbråka mig själv.

"tycker att stockholmshipsters är bland det jobbigaste som finns" - ja och lattemammor? Men dom finns i England också, tog bild på sådana i Hyde Par förra året. Yummie Mummies heter de enligt uppgift.

Anonym sa...

Jag har varit här alldeles for länge (46 år)for att det skulle kunna bli tal om att flytta tillbaka till Sverige. Mitt hem är här, England är mitt land. Här har jag mina barn och barnbarn, i Sverige finns bara min bror. Mina foräldrar lever inte längre och gamla vänner har jag tappat kontakten med eller så har de gått bort. Det är människor som betyder mest, inte mat och natur o.s.v. Jag skulle kunna skriva massor om det här, berätta om hur det var att flytta hit som ung (22 år) och hålla kontakt med Sverige via vanliga brev och enstaka dyra telefonsamtal. Så annorlunda mot idag.

Lillan i Cornwall

Steel City Anna sa...

Annannan: lattemammor har jag inget emot så länge de inte bara tjatar om surdeg :) den kulturen är inte så stor här i sheffield, få som har råd med sånt här.

Lillan: ja så är det föstås. Jag skulle gärna ha mina föräldrar här. Ja internet har fört mycket gott med sej också! Och att ringa är mycket billigare nu.

Bara brittiskt sa...

Intressant. Det finns fästingar i England nuförtiden faktiskt och så finns det en typ av bitsk spindel. Men inte som i Sverige nej.

Dyra hus? Stockholm kanske men annars tycker jag engelska hus är snordyra jämfört med Sverige. Även hyra. Min man betalar 400 pund i månaden för en ren skruttlägenhet i Lincoln där det verkligen inte är Londonpriser.

Mina överväganden kring att flytta tillbaka ser ut så här:

För Sverige:
Mamma och övriga familjen nära
Sommarstugorna från barndomen
Inte så tättbefolkat (fast Skåne är det)
Bättre damfotboll till dottern (men England kommer stort)/idrottsgymnasier
Mycket högre lön
Lättare att leva kolhydratlågt uteliv
Skärgården/vatten överallt
Mer el, mindre diesel i städer/järnvägar
Varmare hus

För England:
Naturen
Humorn
Småpratandet
Man får vara sarkastisk utan att det tas som om man bråkar/hatar varandra
De fantastiska grönsakerna överallt
Marknaderna i minsta småstad
Lamningssäsongen
Pubkulturen och bitter/ale
Clotted cream
Cornwall
North Yorkshire
Levande landsbygd
Inte lika säsongsbetonad turism utan man kan göra utflykter jämt
All "higgledy piggledy" arkitektur
Ljusare vintrar
Få vara mig själv
Keep calm and carry on mentaliteten där folk inte står handfallna och väntar på "någon"

Vill du vara utan åsnor och tivoli och ha en massa klippor så finns det också - i västra Cornwall. Där finns till och med radonproblematiken, hehe.

Steel City Anna sa...

Bara brittiskt: ja att hyra är ofta dyrt här om det är det han gör? Annars betalade jag ungefär så för en studentlägenhet utanför Stockholm för 10 år sen. Cornwall vore roligt att besöka, det är många städer i södra England jag gärna skulle se.

Håller med om alla för på din lista, särskilt det där med keep calm and carry on, det stämmer verkligen.