tisdag 17 februari 2015

Pancake Day, Shrove Tuesday

En underbar vårdag idag. Strålande sol, faktiskt värmande sol. Under en promenad blev jag riktigt svettig! Stark fågelsång och massor av folk ute, för många har sportlov denna vecka. Half term, heter det dock här, kort och gott. Semlor har vi inte, här är det istället pannkaksdagen, inte fy skam det heller. Jag har bakat egna semlor förr men de blir inte särskilt bra och det blir nog både lättare och godare att göra pannkakor. Jag är inte mycket för varken grädde eller mandelmassa men älskar kardemummabullen, tyvärr är det den som är så svår att få till tycker jag, de blir tunga och torra. Har någon tips på hur man får fluffiga bullar, säg gärna till.

En kopp kaffe med katten, en tur till gymmet och lite städning, så ska det bli pannkaksdags. Njut av era semlor!

6 kommentarer:

Monica sa...

Låter bara så underbart att bli lite svettig av värme, sol och fågelkvitter, och när det gäller semlor så var den första vi åt, den med hjärtat den enda riktig goda så för mig blir det ingen idag, är inte så där otroligt förtjust i dem heller. En kanelbulle (örfilar från finska hembageriet blev det istället, har jag inte sett på åratal men nu fanns de på ICA). Och hembakta bullar, visst är de goda men egentligen bara första dagen, de försämras i frys, det tycker jag att allt bröd gör. Det ska vara som hos er att det finns färskt varje dag, bakat på morgonen och igen sedan på em, och det från morgonen ger affärerna bort till behövande, tror det är lite så i Frankrike och i fler länder om jag inte minns fel. Vi har mycket gammalt bröd här i affärerna utan att det är nedsatt pris och i "byttorna" med plockbröd står det aldrig när det är bakat.
Men kanelbullar ska det bli sisådär mot sommaren här;-)

Steel City Anna sa...

Nu verkar våren ha kommit! Snart kommer nog krokusen. Om det är fint väder i helgen kanske vi går en sväng i Botan. Vet inte om jag orkar med vikingafestvalen. Verkar vara mycket underliga svenskar där som vrålar om Midgård :)

Bullar ska bli gott!

Monica sa...

Ja det är synd, kan ju vara många sådana som rest dit som fortfarande tror att de hade horn:-), vi får väl titta på allt det intressanta där igen när vi kan, är väldigt spännande historia och så välbevarad.

Trillingnöten sa...

Har också samma problem i att bullarna blir tunga...vette tusan. Min vän är bagerska och hon säger att de har annat sorts mjöl på bagerier som gör att de blir fluffigare...lite fusk...

Steel City Anna sa...

Mamma: sånna här :) https://m.youtube.com/watch?v=vSdr4Jo7qN4

Trillingnöten: så kan det nog vara! Det känns som en bra ursäkt om inte annat :)

Monica sa...

Anna, haha, det där skulle jag inte orka med en minut ens. Föredrar att titta på deras kistor och vackra kistlock och hur de hedrade varandra med så avancerade utsmyckningar beroende på vilket hantverk de utövat. Och all annan kunskap de visade, de var ju inte begränsade precis till att gå runt och vråla men det lockar tydligen många av dagens "vikingar";-)