måndag 16 mars 2015

Regnig måndag

Kallt och regnigt idag, våren kom av sej lite! Men temperaturen spelar ändå inte så stor roll som ljuset tycker jag - nu har vi dagsljus i tolv timmar. Min energi har nog fördubblats sen december.

Grå morgonutsikt från sovrummet, men skorstenen är lika stilig som vanligt iallafall.
Jag var uppe tidigt för en stunds jobb, sedan en promenad i duggregn och shopping i stan när det övergick i ösregn. Tittade länge i fina bokhandeln och köpte lite poesi av T S Eliot, blev uppiggad av att butiksbiträdet var ett minst lika stort fan som jag själv och vi kunde citera dikter ihop en stund. Bara i England kan sådant hända känns det som! Det var väldigt trevligt i city överhuvudtaget trots vädret. Tittade in hos Evolution som tyvärr måste lägga ner sina verksamheter och nu rear allt, till och med hyllor och själva kassa-apparaten såldes ut. Jag köpte några passande magneter. Jag kommer verkligen att sakna den affären, de hade så fina saker och alltid perfekt för presenter och ljus.



Städning av huset och en lång fika med en god vän har också hunnits med och nu väntar en laxmiddag med svensk pulverhollandaise-sås. Kissen sitter redo vid ugnen och glor fokuserat. Just ugnsbakad lax vill hon gärna ha, annars ratar hon all sorts fisk. Melodifestivalen har jag tittat ikapp på äntligen och blev inte särskilt imponerad av resultatet. Nu hejar jag på Finland i Eurovision (Englands låt är tyvärr makalöst trist den med).

En promenad utan att umgås med ekorrar, det existerar inte i min värld
Regndroppar på näpen liten påsklilja. De blir fler och fler, snart kommer de gula ängarna.
Blomma och fontän i Peace Gardens. Här satt jag och åt en lunch bestående av bacon och ost i smördeg vilket är helt normalt på denna ö och mycket gott. Har jag mist några år av min ålderdom på grund av detta så gör det inget alls.

2 kommentarer:

Monica sa...

En härlig dag! Vädret gör inte så mycket till eller ifrån när man har trevligt. Hoppas studenten var duktig och det låter otroligt trevligt att kunna citera dikter ihop med ett bokhandelsbiträde, tror vi ska testa detta Söderbönan och jag, kanske i Södertälje för säkerhets skull, kan bli för mycket för dem i huvudstaden;-). Ja så synd att Evolution stänger, jag skulle handlat lite mer presenter med mig senast, fick med mig några i alla fall. Och så fina foton, du kommer verkligen ekorrarna nära. Och lunchen, det var väl LCHF och sen vilken diet som vinner innan jorden går under återstår att se:-), bäst att mixa som vi gör och njuta av det som är gott. Vi tränar ju regelbundet så musklerna får arbeta, sånt är viktigt. Och ger en snygg silhuett!

Steel City Anna sa...

Mamma: Ni får prova det :) Ja, väldigt trist med Evolution, typiskt att det inte går bra för affärer med lite etik och moral.