måndag 27 april 2015

Bluebells i begynnelsen

Jag är alltid så himla rädd för att missa när de vackra blå fälten i skogen kommer, det är lite olika när det är som vackrast; slutet av april, början av maj eller slutet av maj beroende på hur kallt det har varit. Bluebells direktöversatt blir blåklocka men de är inte alls syskon utan bluebells är släkt med hyacinterna och det svenska namnet är engelsk klockhyacint. Den växer i gamla lövskogar och ger ett magiskt blålila skimmer över marken. Det är ofattbart vackert. Googla bluebells, England och bilder så får ni se! Jag har gjort några inlägg också men aldrig lyckats fånga just den finaste blomningen utan kommit lite för sent. Nu kom jag istället för tidigt men jag visar er ändå hur skogen ser ut just idag!


Hej ekorren!





Finns även en vit variant.


2 kommentarer:

Monica sa...

De är ju så otroligt vackert när hela marken blommar! Och så den skira grönskan! Hoppas du får tid att hinna fånga dem i den vackraste blomningstiden i år när det är stora blå mattor, men jag tycker annars att det är full tillräckligt så här:-), särskilt med en söt ekorre som tittar så fint.

Steel City Anna sa...

Mamma: ja visst vär den söt :) jag hoppas på lite sol bland regnet till helgen så ska jag gå en till långpromenad i skogen.