söndag 24 maj 2015

The Woods

Våren, när träden slår ut i en lövskog. Ännu exotiskt för mej som växt upp främst i barrens förlovade land. Jag är så glad över att ha gångavstånd till Ecclesall Woods, som är ett stort område med mycket att titta på förutom just själva skogen - det finns ett stort område subtilt avspärrat för fåglar, ett bird sanctuary, och härifrån hörs den mest ljuvliga sång och det finns hur mycket fåglar av olika slag som helst! Jag önskar att jag kunde mer om fåglar. Koltrastar, rödhakar, hackspettar känner jag till men jag ser så många andra sorter jag inte kan.

Det finns även många tecken på Sheffields industriella historia. Såhär står det på en av informationsskyltarna: Historically, Ecclesall Woods were used for the production of charcoal and whitecoal for the iron, steel and lead industries, as well as woodland products such as besom brooms and baskets. Depressions in the ground known as Q pits still remain from whitecoal production. A poignant reminder of this era is the memorial of George Yardley. This stone, erected by his friends, stands amongst the trees in memory of a charcoal burner who "Burnt to death in his Cabin" on 11th October 1786. Jag har tagit en bild på detta minnesmärke, se nedan. Ett lite kusligt ställe!

Trappor i skogen, himla praktiskt!
Hackspettar i massor, oj vilket väsen de för!











Harsyra, har inte sett det på jättelänge. Massa barndomsminnen.

Ett gammalt stenbrott har blivit en fin damm




Minnesmonumnetet som beskrivs ovan


Många fallna träd sen alla stormar i vintras

2 kommentarer:

Monica sa...

Så fint! Historiens vingslag! Och andra vingslag, England är ett eldorado för fågelskådare, S o T skulle bli saliga:-), jag skulle också vilja veta mer om fågelarter men har i alla fall sett en del hos dig. Det är så intressant! Vilka skira vackra träd du fotat fint!

Steel City Anna sa...

Mamma: mycket spännande här! Fotona togs när löven just slagit ut, då är det som vackrast.