måndag 31 augusti 2015

Sommaren är slut

Denna stora sommarlovsmånaden här i England, med festivaler och tivolin och marknader i varenda hörn, är över. Blommorna börjar vissna, träden börjar skifta i gult, kalla vindar avbryter en annars ljum dag. På kvällarna och tidiga mornar är det kyligt, jag behöver kofta på bussen till jobbet och den 18e augusti tog jag fram mina höstboots. Dagarna krymper. Om allt detta tycker jag inte om. Inte alls. Jag fasar för de mörka årstiderna. Som jul-entusiast kan jag ändå hålla ångan uppe till januari, men sen är det inget vidare tills våren kommer. Med vemod tittar jag tillbaka på alla fina augustibilder. Jag får hålla fast i dem!

Sommar i Scarborough

Helter Skelter och Sheffield Seaside i Peace Gardens hela augusti
Vackra sensommarblommor



Rother Valley



Chatsworth
Ängar av fingerborgsblommor

7 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Kanske vi då haft tur. För vår augusti har varit finaste , ljummaste, soligaste sommarmånaden det här året. Några "höstboots" har inte varit aktuella, snarare sandaler och shorts. Även kvällstid.

Steel City Anna sa...

Bert: jag unnar er en varm månad ;)

Bert Bodin sa...

Det tackar vi för. Men är det normalt att ni på er breddgrad har "höst" i augusti? Jag trodde att ni hade varmare än vi, generellt sett.

Monica sa...

Så mycket underbart att se tillbaka på, vackert är det och Scarborough vill jag besöka igen, fast kanske först det blir Liverpool igen innan:-). Jag är väldigt nöjd med augusti hos er, blev ju vackert solbrun och alla stunder i trädgården var så sköna och vilsamma, inte EN mygg eller något annat heller som bet, bara söta katter som ville ligga en stund under stolen i solen:-). En annan vila än här, alla dessa insekter på landet stressar och om vi struntar i dem har vi minst 50 stora bulor i huvudet förutom 50 till på armar och ben sen som är kvar minst två veckor, spruta ned sig med deodoranter som jag såg på TV att de gjorde i myggområden för att kunna ta en fika ute tror jag inte är särskilt hälsosamt och det förtar ju vitsen med att vistas ute i den "friska" "hälsosamma" luften, även insekterna har säkert nån smitta. Så det var underbart skönt att kunna sitta ute i lugn och ro. På balkongen har vi insektsfritt tack och lov men stadens brus. Och snart en dundrande hissrenovering. Ni bor verkligen bra på Sheffields Söder, så bra planerat med trafiken och husen och alla välskötta parker och grönområden och all service på det, det är toppen. Och tåg och bussar fungerar perfekt och i tid, bara det är avstressande.

Steel City Anna sa...

Mamma: ja det är skönt att slippa myggen :) varje gång jag har hemlängtan googlar jag fram artikeln om myggdiktaturen :) vi hann med mycket roligt!

Bert: vi har nog väder som i Skåne ungefär. Milt, inga direkta vintrar även om det kan komma jättemycket snö ett par dygn, tidig vår. Det har varit ovanligt kallt i augusti men det är ändå 15 grader ungefär och alltid väldigt fuktigt både i regn och sol. Jag hoppas på sommar i september, man vet aldrig!

Anne-Marie sa...

Höstboots låter tidigt i augusti redan.
Hoppas att ni inte får riktigt kallt så tidigt.
Visst har det väl blivit strängare vintrar i England de senaste åren? Minns att jag läst om den ena stormen värre än den andra.
Här har det blivit litet svalare men det var uppemot +25-26 också idag.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: ja, vädret är väl mer godtyckligt kanske. Vi hade extremt mycket snö i januari men sen försvann det igen, så på det sättet är det som vanligt. Blir det snö här så är det farligt, man har inte vinterdäck och få medel att få undan snön, bara vissa rutter sandas och trottoarer får man sanda själv :) jag kan tänka mej att du njuter av lite svalare väder! Jag har njutit av lite sol idag på en regnblöt parkbänk :)