söndag 13 september 2015

Helgen

Jag fick oväntat en ledig helg och det blev jag väldigt glad för! Igår ville jag ut och uttnyttja dagen på bästa sätt trots oberäkneligt väder, men solen kom och jag satte på mej vandrarkängorna och begav mej upp till Bradfield, men då blev himlen alldeles lila-blå. Jag väntade på en liten röd by-buss istället och så fort jag satte mej på den kom solen och en otroligt vacker regnbåge fyllde himlen. När det var dags att stiga av och gå ut mot Peak District kom nästa oväder. Jag gav upp, och fick trots allt en fin naturupplevelse inifrån bussen som kördes av en mycket trevlig busschaufför. Han känner alla tanter och när en av dem ska gå av så tar hon det för den naturligaste saken i världen att fråga honom om råd eftersom hon tappat sitt bankkort och imorgon är det ju söndag och allting är stängt. Han förklarar då att man kan ringa ett akutnummer och spärra kortet, han googlar fram numret till hennes bank, skriver på en tidtabell med en penna han lånar av mej och ger tanten detta, som lovar att ringa nu på direkten, och jag tänker att hade den mannen fått för sej att fria till mej så hade jag sagt ja på studs.

I Low Bradfield kommer ett gäng högljudda tanter av just den sort som jag kan bli tårögd av bara för att de lagt håret så fint och är så söta. En av dessa tanter är dessutom pytteliten och flintskallig på hjässan med lagda lockar runtom, och det blir nästan för mycket för mej. Busschauffören får problem med att starta bussen i den branta backen upp till High Bradfield, och en annan tant pekar på denna pyttelilla och säger att det måste bero på all extra vikt från puben och de dricker mycket öl, särskilt hon. Så skrattar de så att det kluckar i hela bussen.

Det är verkligen fantastiskt vackert här och det finns många historiska och intressanta byggnader, bland annat ett Watch Tower från 1700-talet som användes för att speja efter gravplundrare. Jag måste åka tillbaka en dag när det inte öser ner och jag har gott om tid.

Idag har det varit väldigt varmt och jag har tagit del av Heritage-dagarna här i min omnejd samt gått en rejäl promenad i skogen. En fin helg!








I den här slänten växer det bluebells i maj. Längtar dit!

5 kommentarer:

Monica sa...

Åh vilka underbara bilder, både de här och bilderna jag ser framför mig av din berättelse. Inte visste jag att söte maken har konkurrens från busschaufförer heller:-).
Väldigt vackra foton, en njutning för ögat!

Steel City Anna sa...

Mamma: han har väl det för sej att han är snyggare ;) men sånt är inte så noga nu när jag är såhär gammal :)

Monica sa...

Haha, ja de är trevliga:-)

Anne-Marie sa...

Vilken fin bussresa du fick. :) Med både tanter och charmig busschaufför. ;)
Visst är människor mer pratglada och öppna i England? Litet som amerikaner.
Det ser ut som sommar hos dig fortfarande med blommor och grönska.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: man kan ännu bara ana hösten. Det har blivit varmt igen vilket är skönt. Ja, folk är bra på att småprata, tanter speciellt :) jag tycker det är helt underbart att de tar sej ut på puben i den åldern och har så roligt!