lördag 5 september 2015

Lista

1. Var är din mobiltelefon?
Den är bredvid mej.

2. Var är din andra hälft?
Han är på sitt kontor.

3. Ditt hår?
Långt och fortfarande blekt av solen. Luktar en blandning av rabarbershampoo och köttbulleos.

4. Ditt humör?
Trött och irriterad, väldigt mätt på ett sätt som äcklar mej, träningsvärk något vansinnigt i axlarna, men egentligen ganska nöjd på det hela taget.

5. Din dagsplan?
Imorgon är jag ledig, då ska jag gå på gymmet, handla lite saker som diskmedel och vitaminer, laga lunch åt en kompis, umgås med sagda vän, sedan städa lite, läsa tidningar i min gungstol, bli frustrerad över världen och livet, sedan somna gott intill en spinnande katt.

6. Det bästa du vet?
Frihet, att göra vad som faller en in. Det kan vara något litet, som att stryka en stor hög med kläder i fred och lyssna på radio, eller att ta tåget till en ny stad för att man har lust bara. Det bästa jag vet är tid som är min egen.

7. Din dröm i natt? Jag drömmer nästan aldrig nåt som jag kommer ihåg.

8. Ditt livsmål?
Jag tycker att livet är svårt och krångligt mest, så att överleva överhuvudtaget känns fullt tillräckligt som mål.


9. Rummet du är i?

Vardagsrummet, i soffan med massa kuddar och plädar. Flera levande ljus tända och ljusslingan från Ikea. Bredvid mej ligger katten och buffar då och då mjukt på min arm för gos.

10. Din hobby?
Blir man inte för gammal för sånt när man är runt 25? Jag får säga svenska veckotidningar.

11. Din skräck?
Det mesta som händer kan man hantera för man har inget val, eller alternativet är att lägga sej ner och dö. Det är verkligen ingen mening med att gå runt och vara rädd för saker för det som händer det händer ändå.

12. Var vill du vara om sex år? Om livet är ungefär som det är nu, så är det helt OK.


13. Var var du igår kväll? 
Igår hade jag och maken cheese and prawn evening som han kallar det, vi äter räkor och goda ostar helt enkelt, med lite frukt och snacks, och tittar på film.


14. Vad är du inte? Lika peppad på julen som jag brukar vara. Hoppas det kommer!

15. En sak du önskar dig?
En snäll, global feministisk diktator som upplöste alla gränser och bestämde att nu ska vi ta hand om varandra.


16. Var växte du upp?
Utanför Stockholm.

17. Det senaste du gjorde?
Pratade i telefon med min mamma.

18. Dina kläder? 

Pyjamas och raggsockor.

19. Din tv? Stor och avstängd. 


20. Ditt/dina husdjur? 

En fruktansvärt söt liten svartvit katt som blir 18 år i januari.

21. Din dator? En gammal Mac.


22. Din bästa ägodel? Kan man äga en annan varelse? I så fall är det katten. Annars är det kameran.


23. Saknar någon? Jag saknar alla mina närmaste som är i Sverige.


24. Din bil? Jag har inte körkort men maken kör runt mej i en när jag frågar.


25. Något du inte har på dig? 

Obekväma skor.

26. Favoritaffär? Sainsbury's, där finns allt.


27. Din sommar? Den var fin! Sverigeresa, många fina dagar i trädgården, utflykter när mamma kom i augusti.


28. Älskar någon? Ja, det gör väl alla?

29. Favoritfärg? Olika nyanser av blått och grönt. Och gult.

30. När skrattade du senast? Jag skrattade åt K Svensson i podcasten Lilla Drevet.

31. När grät du senast? Jag grät imorse när jag såg nyheterna. Jag gråter för övrigt nästan hela tiden så det var ingen stor grej. Musik, tanter som har lagt håret fint, katten länge ner på gatan som bara har tre ben, barn som skrattar, blommor, musik, ja det mesta kan få igång en tår.

5 kommentarer:

Monica sa...

Jag fick ont i hjärtat när jag såg katten och det gjorde jag varje dag när hon nyfiket tittade fram från sin trädgård och gärna gick ut i gatan och kikade och sedan kämpade sig fram. Men så tänkte jag på människor med ett ben eller inget alls och de vill ju också leva och gör det, mer än andra i många fall, så kanske inte fel ändå att hon finns där. Men tyckte så synd om henne.

Elisabet. sa...

Härlig lista. Jag tycker alltid om dina listor, eller rättare sagt: jag tycker alltid det är intressant med dina svar ,-)

Steel City Anna sa...

Elisabet: listor är roliga att skriva och kul om nån gillar att läsa också! :)

Mamma: såg katten idag igen, det verkar som om de andra katterna accepterar henne. Men ja, det kniper till i hjärtat.

FREEDOMtravel sa...

Rolig lista att läsa! Tack, tack :) Men för gammal för hobby, kan man bli det? Jag tänker nästan tvärtom, att man får mer tid för hobbys när man blir äldre??? När jag hör ordet hobby tänker jag på sånt som trädgård, odling, baka, handarbeta, släktforska, resa, läsa osv... och det är väl inte sånt som bara ungdomar gör???

Steel City Anna sa...

Freedomtravel: jo, jag tänker mej sånna saker för just ungdomar och pensionärer :)