torsdag 3 september 2015

Med tanke på situationen i världen

Häromdagen så hade jag sådan extrem mensvärk. När jag gick och la mej så kom katten och rullade ihop sej till en boll som värmde precis där det gjorde som mest ont. Hela natten låg hon så, i långa perioder spann hon. En huskatts hjärna väger bara mellan 23 och 30 gram. Visst är hon ofta nära mej för att jag kan öppna kylskåpet och påsar med kattmat, byta kattsand, öppna dörrar, diska vattenskålar och klia på hakor. Men när det gäller så kan hon alltså med denna lilla hjärna räkna ut hur hon kan hjälpa som allra bäst och använda hela sin potential av rund, varm, lugnande kattvarelse. Vi går runt här med hjärnor som väger 1,4 kilo ungefär och förstår ingenting. Visst får katten också värme av mej som kanske hjälper hennes snart 18-åriga stela leder. Detta är en bonus som även större hjärnor borde begripa. Att hjälpa någon hjälper ofta även en själv. Men det måste ha blivit någon typ av designfel med våra hjärnor. Det sägs att katter är bland skapelsens mest perfekta djur, rent designmässigt. Vi ligger nog långt ner, kanske någonstans vid myggen. Flugors hjärnor liknar för övrigt våra väldigt mycket.


4 kommentarer:

Monica sa...

Hjärnor är jag fascinerad av men tyvärr vet vi väldigt lite, ja både om dem och som mänskliga varelser. Kissen är underbar:-)

Steel City Anna sa...

Hennes hjarna rymmer iallafall det mesta tycker jag :) all den dar extra vikten vi har ar kanske bara utfyllnad och trams.

Ruta Ett sa...

Katter är fantastiska!

Steel City Anna sa...

Ruta ett: det ar de verkligen. Valdigt fina djur.