måndag 16 november 2015

En crazy cat lady att beundra

Det var inte förrän nyligen jag lärde mej att fenomenalt intelligenta poeten Edith Södergran (hon som skrev kanske tidernas bästa dikt om detta att vara kvinna - Dagen svalnar) var en crazy cat lady. Hon älskade katter, fotograferade dem, skrev om dem ... Flera av hennes mindre kända dikter handlar om katter. De är underbara! Till exempel denna:

Jag har en lyckokatt i famnen,
den spinner lyckotråd.
Lyckokatt, lyckokatt,
skaffa mig tre ting:
skaffa mig en gyllne ring,
som säger mig att jag är lycklig;
skaffa mig en spegel,
som säger mig att jag är skön;
skaffa mig en solfjäder,
som fläktar bort mina påhängsna tankar.
Lyckokatt, lyckokatt,
spinn mig ännu litet om min framtid!

och denna:

Det finns ingen som har tid i världen
än Gud allena.
Och därför komma alla blommor till Honom
och den sista bland myror.

Förgätmigejen ber Honom om högre glans
i sina blå ögon
och myran ber honom om större kraft
att fatta strået.
Och bina be honom om starkare segersång
bland purpurröda rosor.

Och Gud är med i alla sammanhang.
När gumman oväntat mötte sin katt vid brunnen
och katten sin matmor.
Det var en stor glädje för dem båda
men allrastörst var den att Gud hade fört dem samman
och velat dem denna underbara vänskap
i fjorton år.

Och under tiden flög en rödstjärt ur rönnen vid brunnen
glad att Gud ej låtit den falla i jägarens klor.
Men en liten mask såg i en dunkel dröm
att månskäran klöv hans väsen i två delar:
den ena var intet,
den andra var allting och Gud själv.

Även geniet T S Eliot skrev poesi om katter. Ett tecken på intelligens att vara kattälskare, det är helt tydligt.

8 kommentarer:

Monica sa...

Hon skrev fantastiskt och även Elliot, är så underbart med ord som betyder något.

Monica sa...

...och det finns tanke bakom.

Steel City Anna sa...

Mamma: jattefina dikter tycker jag!

Annika sa...

Den är tonsatt också. Tror att det var Monica eller Ami Aspelund som sjöng in den.
Den har varit en av mina favoritdikter sen första gången jag hörde den.

Steel City Anna sa...

Annika: det visste jag inte! Tack for tipset, ska leta upp det.

Steel City Anna sa...

Här är den :) https://www.wimpmusic.se/wweb/track/20984378

Anne-Marie sa...

Verkligen fina dikter.
Såg att du inte tycker om mörk choklad. Numera tycker jag inte om mjölkchoklad faktiskt utan föredrar den mörka. Sådan är jag. ;)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: önskar jag kunde gilla det. Ser så sofistikerat ut, de som sträcker sej ovanför barnhyllorna :)