onsdag 6 januari 2016

På kyrkogården

Det var längesen nu som jag besökte the General Cemetary här i Sheffield, bakom Ecclesall Road. En stilla plats där allt skimrar i grönt och grått runt en övergiven kyrka. Det är en av mina absoluta favoritplatser. Jag har skrivit om den ett par gånger förrut, här och här.

En orm som sväljer sin egen svans är en symbol för evigt liv. På grinden till kyrkogården.
Stenmurarna och gravarna skiftar i ljusgrönt ...
... liksom trädstammarna.
Ett ensamt löv.

Vacker knotig trädstam.




Vid ingången

9 kommentarer:

Annika sa...

Vilken kyrkogård. Fascinerande, måste jag säga.
Snacka om fantasieggande. Fönstret vid ingången med nyckeln, liemannen (som ser ut som en prydnad fr Halloween) och skylten...WOW!
Och sen mossan, och alla gravar. Vilket ställe. Å jag skulle gärna åka dit.
Förstår att du dras dit, det skulle jag också göra.

Annika sa...

Anna, igen...
Kollade på dina andra inlägg från platsen.
Speciellt det från 2012 är ju väldigt talande. Återigen, vilken plats. SPÖKLIK, kan man lugnt säga. Antar att det sägs spöka där??? OCH snacka om att jag inte skulle vilja vistas där en mörk natt. Men ååå vad jag skulle vilja se den i dagsljus. Hela platsen andas vemod.
Ja, du får gärna återvända dit oftare...med kameran, i dagsljus.
:-)

Monica sa...

Intressant ingång:-) och väldigt vackert där, så fina gravvårdar. Ormen har fått mycket symbolik, visste inte om denna men inom läkekonsten finns den med också och just det kommer från Grekland, jag har ett smycke jag med med den.

Anonym sa...

Härliga bilder denna vardag hos oss. I Sverige är det ju helgdag idag.
HÄr hos mej i Wales är det 7 grader under dagen och lite sol t o m, en efterlängtad sådan. Ha det bra!

Steel City Anna sa...

Mamma: slakten pa Chatsworth har ocksa en orm som symbol :) ofta en symbol for det goda/klokhet/ mod snarare an negativa saker man kanske hade vantat sej ...

Steel City Anna sa...

Lena i wales: vi har ocksa haft sol idag, sa skont efter manga graa regniga dagar! Lite helg har det varit men markte det bara sapass att vara black bins inte blev hamtade for att det var Epiphany :) och juleljusen togs ner i stan.

Steel City Anna sa...

Annika: kul att du gillar inlaggen! Det ar verkligen en speciell plats. Sarskilt kul om man gillar att fota! Jag ar ganska saker pa att det spokar dar :)

Rebekah M sa...

Asklepios-ormen kände jag till, men inte den här ... det var en fin symbol!

Många vackra detaljer på den fina kyrkogården, och fina bilder!

Steel City Anna sa...

Rebekah: tack! jag gillar viktorianska symboler pa kyrkogardar och har finns de i overflod, sa manga gamla gravar ar valbevarade. Jag gillar ocksa ormen i cirkel.