lördag 13 februari 2016

Att bli lite känslosam inför en yoghurt

Nytt för denna månad på Tesco är den här yoghurten från Arla. När jag ser den blir jag nio år igen för då älskade jag en yoghurt med sura körsbär och åt det efter skolan som mellanmål. Den här är nästan som jag minns. Det kommer över en bara, en våg av känslor, om att vara barn, om att vara svensk och om att bo någon annanstans än där man är uppväxt. Långt bort. Men det är trösterikt med yoghurten, även om det står att den är "Icelandic style" och att den med lingonsmak är ganska äcklig. Jag säger till maken med darrande röst att den där yoghurten, den är bara min, och den ska inte röras utan bara finnas där i kylen och alstra svenskhet. Det är tur att han förstår sånna saker.




12 kommentarer:

Monica sa...

Vad bra att det finns! Och lite skandinavisk mat så det finns lite trevligt att läsa om oss:-), ser att det i dina tidningar står om både mat, skridskor, skidor, snö och lite annat som omväxling...

Anonym sa...

Vi har ingen Tesco när oss, tyvärr. Bara Waitrose, Coop och Lidl. Lidl är bäst av dem.
Njut av din goda youhurt och nostalgitrippen!

Steel City Anna sa...

Lena i Wales: vad synd! Waitrose kan ju ha ratt mkt skandinaviskt dock. Lidl hade vaffeljarn sag jag for ett tag sen. Och sa brukar de ha gravad lax.

Steel City Anna sa...

Mamma: de tanker sej Sverige for minst 70 ar sen tror jag ;) men kul att vara lite trendig i vilket fall.

FREEDOMtravel sa...

Fantastiskt hur mat kan ge minnen och känslor! Jag får också känslor när jag ser "skyr", men det är för att jag åt produkten "skyr" (liknar yoghurt litegrann, men inte helt) när jag bodde ett helt år på Island när jag var 17 år... ;) Vanlig skyr rörde man ut tillsammans med mjölk för att äta. Sedan fanns det rjómaskyr (gräddskyr) som gick att äta som den var, dvs lite mer lik yoghurt...

Steel City Anna sa...

Freedomtravel: spannande! Det verkar helt klart vara den senare varianten detta. Misstankt lik helt vanlig yoghurt :) finns denna sort i Sverige?

Båthuspernilla sa...

Skyr finns i Sverige. Den marknadsförs här som ett mer proteinrikt alternativ till "vanlig" yoghurt. Proteintrenden är otroligt stark i mejerihyllorna sen nåt år tillbaka och där vi tidigare bara hade Arlas kesella i kvarg-sortimentet finns det nu en uppsjö av
olika kvargsorter.

Jag törs gissa att det var Bärry-yoghurt du minns. Den försökte min mamma göra yoghurtglass av på tidigt 80-tal. Det rekommenderar jag INTE. Om man inte gillar saker som smakar som trälim luktar. *haha*

Steel City Anna sa...

Bathuspernilla: tack for info! Javisst var det Barry-yoghurt! Kom inte pa namnet. Sa himla god.

Anonym sa...

Jag är galen i körsbärsprodukter och saknar alltid tysk körsbärsyoghurt i Sverige där det finns på tok för få körsbärsprodukter. Tack och lov bor jag i Malmö med sina många polska snabbköp som ju har massor av körsbär och danskarna kör ju körsbär till ris alamande på julen. Apropå Skyr så är den mycket vanligare i Danmark än Sverige eftersom de har sin gamla relation till Island men jag tycker den är för syrlig. Gillar fet rysk yoghurt jag.

Ruta Ett sa...

Kul att smaken heter "Nordic sour cherry"!

Steel City Anna sa...

Ruta ett: ja, det tyckte jag med! Aldrig hort forrut att det skulle vara nat sarskilt med dem :)

Steel City Anna sa...

Bara brittiskt: hoppas fler uppskattar korsbarsyoghurten, sa det gar lite battre for Arla! Polska affarer ar kanske varda ett besok da for mej. Vi har manga har med.