måndag 29 februari 2016

Fina februari, med några orosmoln

En vacker och stundom ganska kall månad detta år! Men vårtecknen ökar snabbt ändå och ljuset är äntligen sådär starkt så att man överrumplas av det. Solstrålar som sträcker sej långt in i rummen, nya skuggor.

Det har varit en ganska lugn månad och det har varit kul att ha mamma här på besök. Vi hann med massor men utan stress. Väldigt glad att både maken och jag blev friska också efter det gräsliga virus vi fick i början av månaden.

Molnet på horisonten är Brexit. Trots allt skönt att omröstningen sker redan i juni. Då får vi ta ställning till allt och se vad som känns bäst. Jag är väldigt skeptiskt till att bo utanför EU, när vi har familj och vänner inom EU. Sen är det praktiska saker ... Hur går det med pensioner, sjukvård, resor, kostnader? Många frågor och just nu väldigt få svar. Det är oroligt i världen, och jag tycker också det är skrämmande inte bara på ett personligt plan att EU kanske kan braka samman. Kan det bli krig i Europa igen? Jag hoppas på ett fortsatt samarbete, ett enat Europa. Vi får se ...

Här kommer några bilder från februari!
























8 kommentarer:

Monica sa...

En fin månad! Inte minst för mig som fick fler brittiska upplevelser, så trevligt och roligt, tiden gick för fort bara.
Nu kör jag lite brittiskt manér här hemma:-), igår hjälpte jag en dam med rullator med dörrar och annat, hon stapplade iväg för att slänga batterier, jag stod och väntade på far din, såg att det var besvärligt för henne och hon tappade ut saker. Sen måste ju alla vara misstänksamma tyvärr med hjälp, men hon sa tusen tack flera gånger, väntade på sina barn som skulle kommit. På det hälsade jag på en pappa vid lekplatsen, ja han hälsade först och sken upp lite, fast det var inte vid vår, här är det strikt. Sen pratade jag med en flyktingmamma och sa att hon hade fina barn, hon lyste glatt som solen då.
Sen mötte jag en granne som du känner också och hon sätter upp näsan med ett konstigt flin men säger inget, väntar på att andra ska hälsa så då bryr jag mig inte nu efter 35 år. Undrar ibland vad det är för fel på folk, men man ska nog inte grubbla så mycket på det, haha.

När det gäller Brexit skrivs ju en del, men jag tror inte folk fattar vilken effekt det blir om en stormakt går ur, en av de tre, vi får se som sagt och världen är orolig. Skönt att våren kommer som vanligt ...

Steel City Anna sa...

Mamma: nej, det är slöseri med energi att fundera över sånt :) folk både här och i Sverige tänker ganska kort. Det blir som det blir ... Blir mer och mer intresserad av Tjeckien faktiskt.

Bert Bodin sa...

Men ni är väl rätt sansade och kloka därborta på ön, va?

Inte vill ni väl lämna EU. Det skulle, som du säger, ge många problem och orsaka splittring.

Och vem vet .... Kanske korkar vi igen kanaltunneln också. ;-)

Steel City Anna sa...

Bert: det ar valdigt nara i matningarna mellan ja och nej. Jag forbereder mej pa de konsekvenser som kan komma. Manga britter tanker inte pa hur manga av dem som bor i andra lander utan mest pa de som kommer hit, ja lite som hur manga i Sverige ser pa tiggarna.

Anne-Marie sa...

Det skulle troligen bli en mycket annorlunda situation i Europa om England lämnade EU.
Jag tror personligen att EU håller på att braka samman på många håll. Har hört samma tankegångar att man inte vet om det kan bli krig igen. Vackra februaribilder trots orosmolnen.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: absolut, det blir nog början till slutet för EU. Många bra saker hände trots allt efter andra världskriget och många länder fick det bättre, vettigare löner, sjukvård till alla, sådana saker som luckras upp igen. Det är som om man redan glömt trots att många här som var med om andra världskriget ännu lever. Pratar man med äldre människor får man en annan syn på saker och ting men det är ett annat mysterium i vår tid, att få gör det. I tider av kris vänder man sej bort från samarbete och fokuserar på att hitta nån att skylla problemen på. Snart kan fascister ha makten igen i Europa och till råga på allt Trump i USA, då får jag flytta till mars :)

Rebekah M sa...

Jag försöker följa med så gott jag kan, betr. Brexit. Har varit väldigt dåligt påläst om fördelarna/nackdelarna med ett EU-medlemskap, men jag minns omröstningen 1994 väldigt väl ... det är inte så värst länge vi (Sverige) har varit medlemmar.

Ska bli VÄLDIGT intressant att se hur England gör ...

Steel City Anna sa...

Rebekah: debatten är livlig här! Ska bli intressant att följa.