söndag 17 april 2016

Helgen

Det har varit ett himla hostande denna helg ... Det har varit jättefint väder och jag hade verkligen hoppats på att kunna göra en vandring i Peak District men det var inte att tänka på. Var vaken till 4 på morgonen på grund av hostan och ibland hade jag extremt ont i halsen också. Det halsonda kom liksom i vågor, ytterst märkligt! Jag har hittills antingen haft lite halsont som gått över i takt med att förkylningen brutit ut eller halsfluss som är mer intensivt och ihållande, men detta är någon underlig blandning. Jag vet inte om det kan röra sej om bakterier ändå. Jag håller ut ett tag till men sen får jag väl gå till doktorn. Väldigt trött på det är jag!

Det var väldigt varmt och skönt i solen iallafall. Gick runt i mina fina svenska träskor i trädgården.
Sunday Roast Dinner blev det också med gigantiska Yorkshire Puddings
Tänkte att jag skulle c-vitaminchocka kroppen ...
Kissen funderar på om hon ska våga sej på att prova kattbädden som jag flyttat till det varma fönstret

13 kommentarer:

Monica sa...

Väldigt jobbigt med dessa influensor och du bör nog kolla upp dig, du har haft så ont i halsen länge nu, brukar ju avta när allt det andra tillstöter. Men det är jobbiga sorter som florerar och du som arbetar dessutom, inte bra. Tur du hade helgen ledig och nu hoppas jag på citrusfrukterna, de är bra och renande och lite halsgurgling med fys var femte minut kör jag med fast svårt om man är på jobbet förstås. Kamomill i mängder också med honung och citron. Tugga i dig lite ingefärsrot om du har, väldigt starkt men kan hjälpa. Bikarbonat hjälpte inget på detta, körde med det men istället hostade jag fruktansvärt i 4 veckor. Tror det är både virus och bakterier men bra på sätt och vis om det läker ut utan antibiotika. Så är man av med det ordentligt sedan. Nu får det vara nog med vårinfluensor och ta hand om dig älskling. Leta i skåpen efter Sambucol om du har, hade lite brus av dem och det kändes bra att dricka. Värst att det inte går att sova, och sen till jobbet, jag tyckte det var nog jobbigt ändå.

Tror söta kissen är lite intresserad av den platsen:-), kul att se hur hon gör, kanske lite i hemlighet;-)

Steel City Anna sa...

Mamma: Jag ska avvakta ett par dagar och se om det blir bättre. Man kan få tid med videochatt nu med doktorn också så slipper jag väntrum där man får ännu fler baciller ... Det konstiga är att jag har mer ont i halsen på natten än på dan ... Konstigt är det vad det än är.

Anne-Marie sa...

Men vad trist att du inte blivit bra. Bäst kanske att låta någon kolla upp det hela snart.
Är det bakterier hjälper nog tyvärr inte vitamin C. Men det finns många konstiga virus också.
Krya på dig!

Elisabet. sa...

Smart med video-chatt så sitter man inte i väntrum och smittar andra!
Krya på dig!

Steel City Anna sa...

Elisabet: precis, vantrum ar det varsta som finns. For att besoka ett sadant ska doden lura runt hornet :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: jag tycker det ar valdigt konstigt att det gar upp och ned sa mycket och att det halsonda sitter i. Kanns anda som att det ar virus med slem och snuvan till. Vill absolut inte ata penicillin i onodan och de lar skriva ut det bara jag visar mej :) tycker att jag kanner mej aningen piggare efter c-vitaminen. Ska kora en ny kur idag plus min specialpasta med riven ingefara och krossad vitlok i honung, sen far jag se :)

Anne-Marie sa...

Vitlök är mycket bra. Känner du till akupressur? Det är punkter på olika delar av kroppen som är kopplade till olika organ i kroppen. När man är sjuk brukar ofta lymfsystemet vara under stress och det finns ovanpå händerna och fötterna. Jag hade en mycket svår influensa och blev aldrig bra för många år sedan och då hittade jag en bok som visade var man skulle trycka och massera. Jag masserade ovanpå händerna och fötterna och fann många onda och ömma punkter och efter bara några timmar började jag känna mig bättre. Ett litet tips! :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: tack för tips! Villig att prova vadsomhelst just nu för det bara spränger i öronen och halsen ... Usch vad trött jag är på det!

Rebekah M sa...

Fy va' tråkigt! Jag ser att Din senaste kommentar är skriven nu, i dag, och att Du fortfarande är krasslig. Hittills har vi klarat oss, men vi träffar inte så värst mycket folk. Senaste gången jag hade nå'n form av infektion, var det efter ett besök på vårdcentralen. Alla hostade och nös om vartannat. Video-chat med doktor låter som en toppenidé.

Steel City Anna sa...

Rebekah: ja, det ar seglivat! Bade jag och lakaren tror att det ror sej om virus men hon ville att jag skulle komma in for prover for sakerhets skull men jag ger det nagra dagar till. Hostan ar battre och inatt sov katten som har vaktat mej varje natt hittills och suttit och stirrat pa mej pa mornarna i soffan pa nedervaningen, tar det som ett gott tecken. Kanner nastan mer tilltro till henne an till lakaren :)

Monica sa...

:-)

Rebekah M sa...

Anna: Ibland kan det nog vara så (betr. katt vs. doktorn) 🙂 Det finns så många "slask-diagnoser"

Steel City Anna sa...

Rebekah: haha, ja djur ska man inte underskatta och läkare inte överskatta :)