torsdag 19 maj 2016

Barnsånger och nursery rhymes

Många sånger för barn har vi gemensamt i Sverige och England. Men England har en otrolig mängd nursery rhymes, barnsånger alltså som är några hundra år gamla, och är man uppvuxen här så kan man dem ... Det är en sån där grej som man känner sej lite utanför med om några börjar prata om eller referera till (det händer underligt ofta faktiskt).

Nåja, jag börjar komma ikapp lite nu efter alla år här. Man tror gärna att ens egna barndomssånger är universella men så är det förstås inte. Jag minns ett litteraturseminarium när någon drog en parallell till Mors lilla Olle och en kille räckte upp anden och frågade vad det handlade om. Förvåningen var total, vilket är ganska dumt egentligen. Har du aldrig hört talas om Mors lilla Olle? Men han var uppväxt i Spanien.

Det hände också för inte så längesen en liknande situation i Skavlan när han inte hade hört talas om Blinka lilla stjärna, till Adeles och den svenska publikens förvirring. Tydligen sjunger man inte den i Norge.


Spola fram till minut 12:30 i klippet

Några väldigt engelska sånger som alla kan är till exempel Humpty Dumpty, Mary Mary, Quite Contrary, Three Blind Mice, Little Miss Muffet och The Grand Old Duke of York.


Många undrar vad sången om Humpty Dumpty egentligen betyder ...


Denna sång sägs ha en mörk bakgrund men inget är bevisat.


Även denna är ganska obehaglig om man vet historien bakom.


Det finns teorier även om denna sång men det är nog troligen så att lilla Miss Muffet helt enkelt blev rädd för en spindel ...


Vilken Duke menar man egentligen? Därom tvistar de lärde!

Baa, Baa Black Sheep, Old McDonald Had a Farm och Itsy Bitsy Spider känner vi igen ...


Uttrycket Yes sir, yes sir, three bags full sir, hör man ibland här, ofta sarkastiskt, när någon är lite för villig att vara till lags.





Jag avslutar med några moderna låtar som är ganska roliga ...


Can we fix it? Yes we can!





Min egen favorit från barndomen är nog denna:



Vilken är din?

10 kommentarer:

Monica sa...

Intressant detta och kanske tror vi att Mors lilla Olle sjungs över hela världen;-). Var kul med Skavlan för det tog väldigt lång tid innan de förstod att han inte skämtade. Favorit, finns några men Blåsippan är fin.

Steel City Anna sa...

Mamma: Ja den är fin :) Sov du lilla videung också. Engelsmännen tror också att deras sånger sjungs över hela världen :)

Annika sa...

Visst är det så. När jag kom till US som au-pair fick jag lära mig så många av de du har listade ovan (samma rhymes här som hos dig). Det var roligt, tyckte jag.
Annars sjöng jag mest svenska barnsånger för Karolina. Sjöng igenom alla sånger i "Nu ska vi sjunga" flera gånger i veckan. Eller de jag kunde från den boken (ganska många).
Sen har vi ju Dr Seuss som jag fick ta till mig, roliga rim och kul böcker. Är han stor i England också?

Steel City Anna sa...

Annika: intressant att ni har samma, många är så väldigt brittiska tycker jag, typ the Grand Old Duke of York till exempel. De måste ha tagit dem med sej över havet! Dr Seuss finns men inget som verkar ingå sådär bland det traditionella.

Nu ska vi sjunga tyckte jag också mycket om. Många fina sånger i den.

Anne-Marie sa...

Det är de där kulturella skillnaderna som man bara lär sig om man växer upp i ett land. Likadant med USA.
Precis som Annika hade vi i mitt barndomshem "Nu ska vi sjunga" och den var omtyckt. Jag lärde mig spela piano bland annat till de sånger som fanns i den.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: Undrar om Nu ska vi sjunga används lika mycket idag. Det är verkligen en fin liten bok. Kul att du lärde dej spela piano!

artfullycarin@gmail.com sa...

Joo, Dr Seuss är jättepopulär och läst/ känd av de flesta här tycker jag. Mina au pairbarn var störtförtjusta i hans böcker och det är mina barn och deras skolkamrater också. De hade tom Dr Seuss som tema på World Book Day i år.

Och ja, visst var det roligt när man först kom hit och fick lära sig så många nya barnsånger. Det var många att lära sig. Min favoritsång som barn var alltid Björnen Fredriksson, den skulle jag alltid lyssna på innan jag gick och lade mig.

Steel City Anna sa...

Carin: Kul att se dej här igen! Mina vänner har mest ganska små barn så Dr Seuss kanske kommer sen. Kanske har böckerna även blivit populära i Sverige?

Björnen Fredriksson är en jättefin låt!

Rebekah M sa...

Precis så är det ... man måste nästan ha vuxit upp i ett land för att veta allt så'nt där. Jag kommer ihåg sångboken Nu Ska Vi Sjunga väl. Jag tyckte mycket om Nu Grönskar det i Dalens famn, och tyckte det var lite "märkligt" att J.S. Bach gjort en så'n pigg och munter sång.

Steel City Anna sa...

Rebekah: Ja, den är verkligen vacker. En enkel melodi att spela och sjunga är det också. Bach har gjort mycket som är krångligare :)