onsdag 4 maj 2016

Värmebölja

Nu har vi en heatwave säger britterna och det är inga galna temperaturer alls utan upp mot 20 sådär, men en stor skillnad mot den gångna veckan och tillräckligt för att shorts och flipflops ska åka fram, pubarnas beer gardens fyllas av folk i solglasögon och förstås så har varenda människa grillkväll ikväll. Grönskan har fullkomligen exploderat och det känns som försommar. Koltrastar, svalor och massor av fjärilar överallt.

Jag har haft en lång dag idag men gick en härlig kvällspromenad och satt på trappen en stund i solnedgången när jag kom hem. Lite solbränd hann jag bli till och med från lunchen ute.




Nyutslagna späda björkar får mej alltid att tänka på bröllop och skolavslutningar

Blå himmel och blåa blommor

Skogspromenad på väg hem
I min trädgård luktar det grillos från alla andra trädgårdar och denna grannkisse luktar BBQ den med och har fått nog av skräniga barn och gömt sej här hos mej (precis innan den skuttade över staketet hörde jag hur ett barn föreslog att katten skulle hoppa studsmatta). Solens absolut sista strålar för idag fångades av en kungsängslilja.

6 kommentarer:

Monica sa...

Förstår att han ville komma till er, så fint och lugnt som ni har det i trädgården.

Visst är det så! Jag tänker direkt också på bröllop och skolavslutningar när jag ser de skira björkarna, åh de fanns ju med, man lövade sa man väl och åh så många sommarbröllop jag var på, i vackra kyrkor och sedan på någon herrgård med middag och mycket program, musik och spex, till slut skulle alla föräldrar överträffa varandra och det stod för alla kostnader för sina barn, kunde vara en bra bit över 200 gäster bjudna på storslagen middag och fest, jag avverkade minst ett 20-tal sådana bröllop. Fullt sjå med ny outfit varje gång, ofta långklänning och något tjusigt över axlarna och presenter ja men just presenter köpte jag ofta med någon mer, konstigt, vi var alltid överens, kände att det var rätt när vi hittade rätt. Det väckte minnen när jag såg portarna av nyutslagna björkar:-). Och ert fina engelska bröllop<3

Och vad underbart vackert det är i naturen denna tid, så skönt du hann med en kvällspromenad efter jobbet och härligt med de ljusare kvällarna. Och folklivet, så skönt att inte frysa ute.

Anne-Marie sa...

England har kanske litet mer blygsamma temperaturer när det är värmebölja. :)
Naturen liknar Sverige en hel del tycker jag. Stor skillnad mot Kalifornien.
Stackars katt som skulle hoppa studsmatta. ;)
Firar ni Kristi Himmelfärdshelg i England? Inget sådant här i USA.

FREEDOMtravel sa...

Härligt! Och lite samma här! Såg en hel del shorts och flip-flops igår ;(

Steel City Anna sa...

Freedomtravel: haha ja flip-flops har jag bara på stranden. Förstår inte hur folk klarar av att gå rätt långt i dem. Skönt att ni fått värme också!

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: björkdungar är ganska ovanliga här, blev så glad när jag hittade en! Det var tur för katten att det finns ett lugnt ställe att gömma sej på :) Kristi himmelsfärd är lite som de flesta andra helger, att den firas i kyrkorna men inte uppmärksammas annars. Det är inte heller en röd dag här eller bank holiday.

Steel City Anna sa...

Mamma: det är underbart med ljusa, och nu även varma kvällar. Jag undrar när katten vågade sej hem. Bröllop var det länge sen jag var på nu. De kommer i vågor verkar det som.