måndag 22 augusti 2016

En eftermiddag bland elefanterna i ljummet sommarregn

Idag har jag varit ledig men hade ett ärende tidigt imorse och kom således ut tidigt. Dagen startade med ösregn men blev successivt bättre och det var ett ganska trevligt väder att flanera runt i och sen kom solen igen och himlen blev blå.

Jag letade upp några elefanter som jag inte sett ännu och det var lagom stimulerande efter en lång helg på jobbet. När jag kom till Peace Gardens så stod där en droska med två fina vita hästar som strax skulle hämta upp ett brudpar vid stadshuset runt hörnet. Det var roligt att se. Spenderade sen en stund på Debenhams mysiga cafe och läste en bok innan jag tog bussen hem igen och satt en stund i trädgården med två grannkatter. En trevlig dag som alstrade ny energi. Imorgon ska det bli 26 grader och sol. Ännu är det sommar, och ännu pågår Sheffield Seaside i city.

Den här dikten på gaveln till Sheffield Hallams största universitetsbyggnad kan man läsa när man går upp från stationen mot city
Utanför det stora sportcentret Ponds Forge kan man se den söta elefanten som heter "Elephant in the Hive".
Konstnären Caroline Greying vill få oss att stanna upp en stund och tänka på bina, vars framtid är hotad på grund av oss människor och hur vi lever och förstör vår natur.


Vid nya Sheffield Institute of Arts finns elefanten "Patchwork City".
Den har en karta över citykärnan målad på sej.

Högst upp på gågatan the Moor hälsar elefanten "And ... Repeat" välkommen.
Han är inspirerad av en barnbok om en elefant som heter Elmer.

A lot happens within these seven hills, står det, och det är verkligen sant!
Här har vi "Matisse's Last Assistant".

Henri Matisse älskade elefanter och när han var sjuk och sängliggande lät hans assistenter klistra upp hans bilder i taket som han kunde titta på, av bland annat elefanter.

Sheffield seaside kommer varje år till stan under barnens sommarlov. Har man inget hav får man låtsas!

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vilka underbara elefanter! Och vacker text längst uppe ....

Steel City Anna sa...

Elisabet: det är härligt att välkomnas med poesi till en stad tycker jag!

Elefanterna är så fina och så mycket jobb bakom. Jag får sätta fart om jag vill hinna se allihop känner jag och det vill jag gärna.

Monica sa...

Den dikten brukar jag stanna upp vid:-). Så fin! Och så otroligt det är med alla dessa elefanter, vilket arbete! Och så fina de är och med mening bakom som vi lär oss om.

Steel City Anna sa...

Mamma: ja, konstnärerna har verkligen lagt ner tid och tanke på vad de vill berätta med sin elefant. Barnen också, som gjort elefantkalvarna, har fina teman.