måndag 24 oktober 2016

A Unitarian Meeting Place

För en månad sedan när det var Open Heritage Days så var det öppet hus i the Upper Chapel i Sheffield, en Grade II listed building. Det är en Unitarian Church, med en ganska intressant religiös inriktning, unitarismen. Församlingen här i Sheffield grundades redan 1660. Jag hade aldrig varit inne i denna byggnad förrut och den var väldigt vacker. Ett kyrkorum helt utan kors. Ljus, blommor och nio sycken fönster med kristna motiv.








Öppet, få utsmyckningar, sol genom alla fönster. Taket är så vackert och i varje hörn finns en målning av en de fyra apostlarna. Kyrkbänkarna är av ek och har ett litet utrymme under för höga hattar, som man tar av sej under gudstjänsten, samt en paraplyhållare i varje ände. De var praktiska år 1700, då kyrkan byggdes!

The Unitarians kallar sej själva för religiösa liberaler och uppmuntrar sina medlemmar att tänka själva och anser att ingen tro har monopol på sanningen. De ser Gud som en universell Fader eller Moder och har en syn på Jesus som liknar den judiska och muslimska - en lärare och ett exempel på mod, integritet och medmänsklighet för alla att inspireras av. Som symbol har de en flaming chalice, en brinnande kalk (den syns på andra bilden från ovan).


Jag log lite för mej själv och tänkte på all debatt denna sommar och höst om just korset i svenska kyrkan. Ungefär såhär blir det nog om ett par år.

4 kommentarer:

Monica sa...

Det var helt nytt för mig att det en gång varit så stort denna inriktning med många medlemmar, en del frågetecken fick jag nog men det är inte utan att man får det i Svenska kyrkan också numera;-), ja det finns ju folk som tror att den är på fallrepet, vi får se, andra kyrkor blir mer aktiva istället kanske och just att Svenska kyrkan är politisk fast den är skild från staten är väldigt konstigt, att den styrs helt och hållet politiskt. Det är långt från ursprunget och blev ju konstig med Gustav Vasa.

Annika sa...

Unitarians känner jag många. Stort här där jag bor. Mina närmsta grannar är det, och flera av Karolinas kompisars familjer.
OCH jag har varit på det som motsvarar konfirmation i en sådan kyrka ett flertal ggr.
Det finns ju ingen statskyrka i USA. Så därmed finns det SÅ många samfund också. Bara i Reston yror jag vi har två Unitarian Churches, kanske tom tre?
Ja, det är intressant med dem. Inte så dumt det inte.

Hoppas denna vecka blir lugnare än förra veckan.

Väntar också på höstfärgerna, men de kommer. De kommer nu med fart. Dock, fortfarande är det det gröan som dominerar. Tycker vi ligger lika just nu i naturen, du och jag.

Steel City Anna sa...

Annika: vad roligt att du kanner till detta med unitarismen! Blev verkligen intresserad och skulle garna besoka denna kyrka igen. Att den ar sa stor i USA sa att det finns flera stycken kyrkor i en stad visste jag inte.

Steel City Anna sa...

Mamma: mycket har verkligen andrats i svenska kyrkan bade pa gott och ont. Det ar svart att hitta nagonstans dar man kanner sej hemma tycker jag.