torsdag 27 oktober 2016

Blood, toil, sweat and tears and inner bliss

Idag har jag rusat runt och uträttat en massa ärenden. Banken, posten, doktorn, apoteket, mataffären, ett möte i morse och lite jobb på kvällen och i mitten så hade jag en solig stund i stan. Det är half term, höstlov, och tivoli i stan och ungefär dubbelt så mycket folk som vanligt. Jag saknar ett ord för busy på svenska, det är så enkelt att säga om någon frågar om hur det var i stan - jo, det var busy. Mycket folk, stojigt, stimmigt, men det ordet har inte den negativa klang som de svenska har. Det var busy helt enkelt, men ändå trevligt. Min fyra år gamla mobil, antik så gott som med dagens mått mätt, hade lagt av och jag gick och kollade i några olika affärer. Bara iPhones och touchscreens överallt. De går så himla lätt sönder och kostar en förmögenhet att reparera. Jag vill ha knappar att trycka på!




Till slut gick jag in på ett litet ställe som utför reparationer, bland annat på nämnda touchscreens, och frågade om de kunde laga min mobil på nåt sätt. Det var en så trevlig man som blev så glad att jag var off the wheel of consumption som så många är fast i menade han. Just som vi pratade om detta kom det in ett gäng helt stirriga människor med sina spruckna iPhones. Hur fort kan du laga den? Det spelar ingen roll vad det kostar! När de gått så suckade han och sa att det inte är klokt egentligen, en slags hysteri. You have peace, inner bliss, sa han och så pratade vi lite om religion, han var hindu. Jag satt och tänkte på det på bussen sen, svettig, trött och med en massa tunga kassar, att frid kanske kan se ut ungefär så trots allt. Det ska då mycket till för att jag ska få nåt stirrigt i blicken, det är nästan så att det inte händer alls. Kanske kan man vara glad för det iallafall.


Jag har snurrat en aning i konsumtionshjulet och handlat alla årets julkort. Det är bra att göra det innan det blir alltför trångt i kortaffärerna. Det finns väldigt specifika kort till hela släkten, alla moderna parkonstellationer (god jul mamma, hennes nya man och bonusbarn, god jul hunden, god jul pappa och partner, god jul farmor och pojkvän, god jul svärfar och pojkvän, god jul min vän, god jul min speciella vän, god jul min bästa vän, god jul min bästa vän och hennes katt ...). Jag fick också massa nya fempundssedlar som är mindre och plastigare än de förra, lite som monopolpengar känns de. Det inte så upplyftande Churchill-citatet från andra världskriget pryder ena sidan. Mer brittiskt kan det inte bli. Det är såhär de är liksom. De håller inte på och pjoskar och ojar sej. Kris? Äsch. Nu kör vi. Who won the bloody war anyway! Det finns en del av mej som retar mej på den attityden, men det finns också en del som önskar att vi svenskar var lite mer av den sorten.



6 kommentarer:

Monica sa...

Låter som en hektisk dag fast trevlig:-), ja du är då den minst stirriga person jag någonsin mött, alla kategorier, tänker att jag tar det för självklart men det är det ju inte, du har någon sorts frid och en väldig balans, kul att han i mobilshopen tänkte på det och såg skillnaden, jag kan nog tycka det blir för mycket av allt ibland men är ju oerhört lugn och sansad vad som än händer jag med förstås;-), nu hoppas jag att du sover här är klockan 2.30 snart men jag har joxat med datorn och med sånt är jag väldigt sansad fast den blev helknäpp på alla områden, ja inte datorn kanske utan först Blogger och lite till. Tog sin tid men jag gillar att fixa. Puss och kram från far och mor<3<3<3

Elisabet. sa...

Började dagen här, hos dig. Å, jag älskar vardagsinlägg .., dom nya sedlarna, t.ex - det har ju vi också fått - och jag tycker att dom är sååå fina!

Steel City Anna sa...

Elisabet: ja, jag tankte just pa Sveriges sedlar. Lite mer gulligt och lullull pa dem :) nagon motsvarighet hade kanske varit ett citat av Palme. Nat som vi ar/var stolta over, den tiden nar Sverige var ett foregangsland. Tror att om britterna fatt bestamma hade vi haft typ Karl XII pa sedlarna. Nan sorts krigisk gubbe med nat hogtravande citat. Vi har Astrid och Bergman. Det sager nat om skillnaden i vara kulturer tycker jag.

Steel City Anna sa...

Mamma: jag tror mest att ostirrigheten har jag fatt fran morfar ;) det ar faktiskt ganska ofta jag fatt hora det dar med inner bliss, varje gang jag pratat med en rastafari (forvanande ofta) och flera ganger av muslimska taxichaufforer. Hinduismen har jag lart mej sa mycket mer om sen jag kom hit. Det var en hogst forenklad variant som jag larde mej om i skolan. Hade overhuvudtaget extremt daliga larare i religion.

Annika sa...

Busy ÄR ett bra ord. Det är det verkligen. Det beskriver verkligen en situation, eller en aktivitet eller en plats etc
Här görs aldrig sedlarna om, samma gamla gröna dollar som det alltid har varit. Tycker det är kul när det blir lite nytänk ibland.
Inner bliss, Anna. Vilken skön gåva, den bästa.
Jag är en sådan som just nu retar mig på att min 2,5 år gamla iPhone blir sämre och sämre. I-landsproblem, verkligen.
Men, att gå tillbaka till en gammal knapptelefefon? Nej, det kan jag nog inte. Men jag tycker att du är cool som inte HAR en smart phone.

Steel City Anna sa...

Annika: den killen jag pratade med menade att iPhones ar ratt daligt gjorda. Omojligt att ha dem mer an ett par ar, blir ofta daliga efter ett. Nar jag jobbade som chef fick vi alltid den senaste iPhone-modellen. Folk kommenterade ofta det, jag tyckte bara illa om den. Pep dag och natt, emails och allt annat. Sa jag vet iallafall vad jag missar :)

Man kan sakert ha inner bliss aven med iPhones :)