måndag 19 december 2016

Bråda tider

Mina dagar, och nätter, går i ett just nu. Det är full fart tills julafton verkligen och full fart ända tills jag bokat en veckas ledighet i slutet av januari. Men jag njuter av alla stunder av frihet jag har och har haft en ganska social vecka trots allt. Väldigt mysig helkväll på puben i lördags och jättefin mässa igår med nativity-tema och jag helt plötsligt var en herde ...

Idag har jag varit ute en kort sväng på stan och sen stekt köttbullar för glatta livet och fryst in. Städat, fixat, gymmat och snart ska vi julhandla lite mat. En enda dag har affärerna stängt här, bara på själva juldagen, men folk handlar som om det handlade om månader. Jag tänker nu undvika alla typer av affärer tills julaftons morgon när jag handlar grönsaker och så, och sen tänker jag undvika dem igen tills julrean är över.

Dubbla mängden kryddpeppar till julköttbullar! Mmm ..
Årets Pantomine ... Posters överallt. En typisk engelsk grej att gå på Pantomime över julhelgerna. En ganska intressant företeelse vars historia man kan läsa om här. Det brukar ofta vara karlar utklädda till kvinnor i någon roll.
Snövit är ett vanligt tema.


Merry Christmas på stadshuset.

Här har det varje år varit en till världsreligion representerad och man kan fundera över varför bara två är kvar.


Jag tog hand om mitt får och kunde inte sjunga med i sången för den hade jag aldrig hört förr ... Away in a manger kom som tur var sen.
Fina kransar säljs överallt ...
Pubmys.


Adventskransar.

4 kommentarer:

Monica sa...

Åh dina köttbullar alltså! Så goda! Hade precis bestämt att jag gör inga men just nu ändrade jag mig:-) för det är så gott med de hemgjorda, nu har jag kryddpeppar i också:-). Här går den engelska Abba-hyllningen på TV men saknar riktiga Abba, tror vi sätter på en Elvis-skiva istället, far din hittade en ny jul-CD i fredags.

Och ser fint ut på stan, tittat på alla julbilder från Sheffield idag, så många fina minnen.

Steel City Anna sa...

Mamma: Ja, Elvis slår Abba tycker jag. Köttbullarna blev jättegoda. Gick till slaktaren som malde färsen åt mej från en synnerligen glad gris och ko tydligen och direkt måste den användas. Som på 50-talet, inget jox i :)

Monica sa...

Exakt som 50-tal, så var det när jag var med mamma i affären, vill du ha den här biten eller den här? Och så malde han den finaste och mamma gjorde köttbullarna direkt. Och världens godaste fast nu är ju dina lika goda:-) och äggen kom från glada höns hos min farbror.

Monica sa...

Kollade lite om världsreligionerna, möjligen är det i år en annan tid för deras firande, svårt att hitta info men i vilket fall kan man ju önska alla en glad jul:-), den andra har sitt firande 8 dagar med början just detta år 24 dec, vilket är ovanligt, nästa gång det infaller är år 2027, år 2024 är det 25 december. Deras 8 dagar är oftast i november-början av december annars och ett ljus tänds i taget tills de blir 8, sägs att vi fick idén om adventsljusstaken där med lite olika variationer. Men ja då är det ju olika datum för dem också så det blir lite konstigt med den andra som inte får vara med.

Sen har rapporterats i tidningar här att vissa "kommuner" och arbetsplatser i UK absolut inte får säga Christmas tree utan det ska heta Festive tree, och en anställd på British Airways som fortsatte att ha sitt lilla smyckeskors om halsen i tjänst fick sparken. Ja det är en underlig värld.