fredag 30 december 2016

Mellandagar och min jul

Nu är det dagen före nyårsafton. Den här veckan mellan jul och nyår har känts ovanligt lång iår. Det har varit full rulle, full fart. Men ändå har jag njutit mycket av julen. Lite partyn har det blivit och mys på olika pubar. Många goda måltider. Härlig musik.

Julafton var hektisk till en början och jag proppade i mej febernedsättande, handlade det sista i matväg och lagade vårt lilla julbord. Sen bara åt vi och tog det lugnt. Juldagen gick bättre än väntat, febern gick över och jag jobbade på från tidig morgon och satt väl inte ner förrän vid midnatt, men det var roligt också även om jag blev så trött. Jag var helt beredd på att inte bli avlöst på annandagen eftersom flera i personalen var sjuka, men när de alla dök upp på morgonen så blev jag så glad och lättad att jag nästan grät faktiskt. Min kollega kände ungefär likadant och vi körde hem tillsammans, nästan euforiska! Resten av den dagen var en av de bästa på länge. Jag bara kurade ner mej i soffan med katt, julklappsböcker (till exempel Håkan Nessers "Nortons filosofiska memoarer", så bra!), choklad och tidningar, tände massa ljus, tog en tupplur och åt julbordsrester. Idag har jag varit ledig och det har varit sol och frost. Det känns svårt att förstå att det faktiskt är årets sista dag imorgon.

Kissen fick också en julklapp såklart.
Puttade runt den länge och fick sen lite hjälp att öppna ...
Superlyxig turkey sandwich och pigs in blanket på en pub i Bakewell
Julfest på en annan pub
En annan typ av kulinarisk upplevelse ... Typisk brittisk partymat!
Älskar pubar ... Speciellt riktigt gamla och traditionella.
En liten bild från en kvick sväng på stan. Köpte billiga crackers, mitt enda rea-fynd som jag ville ha. Tycker det är kul med crackers till nyår också.

Karusell i city.

För trettio spänn kunde man få Christmas dinner i mellandagarna på Weatherspoons.
Frost och sol i utkanten av Sheffield i Peak District

Ljuvlig tant i julgransglasögon på BBCs Songs of Praise The Christmas Big Sing i Royal Albert Hall. Makalöst, vilken stämning!

4 kommentarer:

Monica sa...

Såna där julgransglasögon önskar jag mig till nästa jul ...

Steel City Anna sa...

mamma: vi får ta en sväng till pundlandet :)

Anne-Marie sa...

Skönt att du blev bättre och kunde jobba och att du också blev avlöst. :)
Mycket trevligt och god mat ser det ut som.
Försökte titta på programmet men först var det blockat så jag såg till att min VPN-service var i UK och då sade de att man var tvungen att ha en “license" - gav upp då. :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: det är en så pampig atmosfär verkligen, och därför extra kul att bryta av med julgransglasögon ... jag älskar detta program :) haha de vill bara skrämmas för många fuskar med TV licensen här. Synd att det inte gick att kolla.