måndag 2 januari 2017

Nyårslista

Årslista 2016

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?
Jag fick vara med om när både lamm och killingar föddes. Så fint.
 
Vilka länder besökte du?
Sverige. Förnyade passet och hälsade på familj och någon enstaka vän. Hade ingen ork och energi riktigt att fara runt eller planera saker. Alla i Stockholm är så upptagna och det blir ett sådant projekt om man ska ses. Jag är bortskämd med pubar och fikaställen strösslade omkring mej och vänner som bor nära här och jobbar lika underliga scheman som jag.

Är det något du saknar år 2016 som du vill ha år 2017?
Sheffield har börjat bli lite för stort och för mycket folk detta år tycker jag. Stan är ofta riktigt stressig. En av anledningarna att jag flyttade hit var att komma bort från stressen i Stockholm. Jag ville ha lugn och ro men ändå mycket att göra och se. Det var en artigare och varmare miljö än vad jag någonsin upplevt. Nu när jag är äldre kan jag mycket väl tänka mej nån landsbygd långt från folk. Måla, ha mycket djur och någon typ av normala arbetstider vore trevligt. Någon sorts rutin. Jag har aldrig haft något "brukar" eller någon rutin i mitt liv sen jag slutade gymnasiet. Helg, att kunna ha en helt vanlig helg. Jobba måndag till fredag och äta tacos på fredagskvällen.

Vilket datum från år 2016 kommer du alltid att minnas?
Julafton kanske. Så fin dag.

Vad var din största framgång 2016?
Att jag har ett inre lugn som alltid finns där. Jag tror faktiskt att ingenting längre kan rubba det.

Bästa köpet?
Nya sängen i gästrummet. Blev så bra!

Vad spenderade du mest pengar på?
En ny tvättmaskin.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Allra gladast har jag blivit när jag direkt eller indirekt gjort någon annan människa glad. När någon skiner som en sol, då blir jag glad. Att jag har så omtänksamma vänner. Och katten. Katten gör mej alltid glad.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Ungefär lika tror jag. Jag blir mer och mer som Lilla My, antingen väldigt glad eller väldigt arg.

Blev du kär i år?
Jag är fortfarande gift iallafall.

Favoritprogram på TV?
Årets julkalender var ju underbar.

Något du önskade dig och fick?
En ledig julafton.

Något du önskade dig och inte fick?
En hund och många fler katter. Jag vågar inte ta några beslut om extra familjemedlemmar i och med att vi verkar sitta i Brexit-limbo länge till. När jag väl känner mej någorlunda trygg nånstans att här ska jag bo och ingen kan kasta ut mej, då ska jag ha djur så det står härliga till.

Vad gjorde du på din födelsedag 2016?
Jag satt i solen i vår trädgård, åt tårta och hade det skönt.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Ja, att Brexit bara var en dröm.

Vad fick dig att må bra?
Promenader, djur, pyssel och god mat.

Vem saknade du?
Mamma.

De bästa nya människorna du träffade?
Fått många nya kollegor i år och det är alltid roligt.

Mest stolt över?
Ingenting direkt. Livet känns som en tombola.

Högsta önskan just nu?
Att få göra nåt riktigt riktigt roligt. Tänk att få ta hand om några kattungar. Ja, nåt i den stilen.

10 kommentarer:

Monica sa...

Ja kanske den önskan kan gå i uppfyllelse:-), omöjligt är det nog inte. Har nog ganska mycket inre lugn jag också, är tacksam för det.

FREEDOMtravel sa...

Kul lista! Önskar ett fint 2017, kanske med några djur! :)

Steel City Anna sa...

Mamma: det vore nat. Kattungar och nan liten valp kanske :)

Ruta Ett sa...

Brexit är ett orosmoment för många har jag förstått. Sonen har planer på att flytta någon annanstans, fast inte enbart beroende på Brexit. London är för stort, för mycket folk och för dyrt!
Jag hoppas att du ska få dina kattungar i år!
Sjölv jobbar jag på att hitta mitt inre lugn.

Elisabet. sa...

Kattungar är det bästa som finns! Sååå mycket glädje! Och intressant att ta del av din lista - som alltid -.

Steel City Anna sa...

Elisabet: jag tanker pa det ofta faktiskt, att djur ar en av de fa saker i livet som bara ar gladje och karlek. Alltid glada nar man kommer hem och nojda med en gosig filt och lite uppskattning :)

Steel City Anna sa...

Freedomtravel: det vore harligt :)

Steel City Anna sa...

Ruta ett: lycka till med det inre lugnet :)

Jag kan ta att britterna vill kontrollera invandringen och vilka som kommer hit pa ett annat satt an vad som ar mojligt nu, och jag kan ta att EU kostar mkt pengar och att man kan undra vem dom pengarna egentligen gagnar, jag ar till och med helt med pa att ska man bo har sa ska man dela brittiska varderingar, kunna kulturen och spraket men detta att lamna oss som bidragit till landet i manga ar helt i limbo och ovisshet, det tycker jag ar nedrigt beteende. Att medvetet gora det svart for alla att soka uppehallstillstand och narapa omojligt for hemmafruar, studenter etc som inte arbetat konstant och inte haft privat sjukforsakring, ett krav som fa har vetat om. Brittisk man och brittiska barn spelar ingen roll. Glad att jag inte har barn och en svensk utbildning i grunden. Utbildningarna jag gatt har har jag fatt genom jobbet som tur ar.

Anne-Marie sa...

Vilken trevlig lista och roligt att få läsa litet mer om dina tankar. :)
Är det en lista jag eventuellt skulle kunna få låna?

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: absolut, jag har själv lånat den en gång i tiden :) tror det var från Underbara Clara.