fredag 3 februari 2017

Promenad i det bleka vinterljuset

Fult och oförlåtande ljus mitt på dagen när jag går en liten sväng. Ingenting blir direkt vackrare i solskenet utom kanske humöret. Lunch på puben med lekpark utanför, inget man ser i Sverige antar jag. Det finns många familjevänliga pubar här. Några skolbarn har målat en annars trist tegelvägg fin och ett löv har envist hållit sej fast sedan hösten. En trist årstid är det, och sen när våren kommer hinner man knappt med allt det fina.








6 kommentarer:

Annika sa...

Ja, det är knepigt att fotografera mitt på dagen eftersom ljuset är så skarpt och vitt.
Det blir hårt.
Ja, det är en trist årstid. Om det inte är lite snö, verkligen.
Som en enda förlängd höst.
Precis samma här denna nådens vinter.
Ha en fin och trevlig helg!

Unknown sa...

Harliga, härliga England trots grått och mulet och lite blåsigt väder! Har inte bott i Sheffield, men delar av min mans släktingar har bott i något som hette Aston Hall som numera är hotell, såg jag sist. I en liten plats som heter Aston, tror jag. Var aldrig där - för detta var under andra världskriget. Själv bodde jag i London, i Chelsea, under några år, sedan flyttade vi till Old Heathfield i Sussex, inte så långt från Eastbourne och Brighton. Under min tid i England hade vi sällan snö, det är väl inte så mycket av den varan hos er nu heller. Men jag älskade England och saknade det när vi flyttade till Sverige, där jag och barnen stannat kvar.

Tycker du tar härliga bilder av trakten runt Sheffield, måste vara ett härligt stället att bo på när man uppskattar natur och djur och gamla fina byggnader!

Här i Skåne har vi ingen snö - har knappt haft någon under vintern. Några frostmorgnar bara. Åker inte skidor längre, så jag saknar inte snön som kan vara besvärlig med skottning och ishalka. Det kan jag vara utan.

Helghälsningar!

Monica sa...

Fint målat av skolbarnen och det där familjevänliga är toppen! Och på tal om väggmålningar, det eskalerar i Gamla stans gränder tyvärr, nattetid och ingen har någon koll längre, är rent hemskt på de medeltida husen. Turisterna står undrande, särskilt de som kommer i stora grupper du vet och går på stadsvandring.

Steel City Anna sa...

Annika: jag kan förstå de som blir deppiga när det första ljuset kommer igen, även om jag tycker att det är härligt. Men allt blir så starkt, och det som är fult blir ännu fulare innan grönskan tar över och gömmer och lindar in :) nu tror jag verkligen att snöhotet är över här och vi har haft ännu en mild vinter.

Steel City Anna sa...

Nilla: tack, vad kul att du gillar mina bilder! Sheffield är ett väldigt fint ställe att bo på med mycket natur för att vara England. Jag tror att Skåne och norra England har ganska lika väder faktiskt. Jag håller med, England är en fantastisk plats med mycket härliga människor men den politiska stämningen och klimatet just nu är inte särskilt trevligt. Det är inget jag märker av i mitt personliga liv, men jag har en känsla av att det beror på att de tror att jag är britt :) det är en mycket märklig sits att vara i. Ganska ofta får jag ta del av folks åsikter om invandrare, utan att de vet att de talar med en.

Steel City Anna sa...

Monica: men tanterna som protesterade om Slussen och skrev nåt litet slagord, dem hittade de :) väggmålningar är fint av det organiserade slaget. Synd att förstöra Stockholms enda vackra byggnader.