måndag 12 mars 2018

Livet


Jag vaknar och äter frukost och dricker kaffe och tar mina mediciner och lyfter vikter och gör sit ups och duschar och tänker att jag är glad för det jag har, för att jag har ben och armar och hjärna och muskler, att jag helhjärtat inte tar något av det för givet och kan bli så väldigt glad bara av att tänka på att ikväll ska jag äta en riktigt god vegetarisk lasange. Jag går till vårdcentralen för en av alla otaliga kontroller och jag blir glad när sjuksystern är så himla snabb och duktig på att ta blodprov så jag säger det till henne. Äsch, sånt kan alla sa hon och jag sa att tro mej, det är många som krånglar och bökar ganska mycket.



Det ösregnar något alldeles vansinnigt och det är flodvarning och en av bygalningarna ler mot mej när jag väntar på bussen ganska blöt och säger man får se det positivt, nu är det mer som en dusch regnet än som att man får en hel hink vatten över sej, så det går åt rätt håll.







Jag hittar inte mindre än tre fina grejer på rea och en hel knippe morsdagstulpaner för 25 spänn (det var mors dag här igår) och äter en engelsk påskbulle, hot cross bun. Det gjorde mej också myckt nöjd. Så tänkte jag när jag satt på bussen, att om jag hade en liten lurvig hund att gå i skogen med, och en katt i en fåtölj brummande på en filt, då skulle jag inte önska mej något mer.

8 kommentarer:

Monica sa...

Det är en styrka att vara förnöjsam. Det var din morfar, ja mormor med och det har gått i rakt nedstigande led till den kvinnliga sidan i alla fall:-). Är en gåva fast man (jag) kanske inte har riktig tålamod med gnällspikar;-), blir förundrad då och då vilka krav de har på både livet och andra.

Monica sa...

Så snygg den svarta tunikan med mönster i färg så den blir ännu snyggare! och såna bullar gillar jag, lite festliga att äta och fina tulpaner till bra pris, en riktigt fin namnsdag trots VC-besök men skönt att sjukvården är så bra och fungerar med bra kompetens.

Steel City Anna sa...

Mamma: vårdcentralen här i byn är den bästa jag nånsin haft. De är så snabba och gulliga.

Gillade mönstret också på tunikan. Precis min stil :) var inte beredd på att det skulle vara så bra rea nu. Kul överraskning :)

Steel City Anna sa...

Mamma igen: även om jag tuffat ganska mycket sen jag var barn är jag väldigt lik mej ännu och jag är väldigt snäll och väldigt överseende :) på ett sätt är jag glad för det men kan kanske tuffa till mej lite till ;)

Annannan sa...

“Let your boat of life be light, packed with only what you need - a homely home and simple pleasures, one or two friends, worth the name, someone to love and someone to love you, a cat, a dog, and a pipe or two, enough to eat and enough to wear, and a little more than enough to drink; for thirst is a dangerous thing.
Jerome K Jerome

Elisabet. sa...

Har man inte fått så mycket av andra gåvor, så är detta med förnöjsamhet det jag är mest tacksam över! Kanske blir man aldrig miljonär (stryk kanske), då man inte har så stora anspråk på tillvaron. En god macka, kaffe, sigge och harry intill (och Nelly om det hade varit möjligt), småfåglar och att få vara frisk. Vilken oändlig rikedom!

Steel City Anna sa...

Annannan: låter bra men kan skippa pipan :)

Steel City Anna sa...

Elisabet: precis, det är nog den bästa egenskap man kan ha :)